סמנים מעבדתיים מנבאים דלף מהשקה לאחר ניתוח מעי גס ורקטום (J Am Coll Surg)

מספר סמנים בדם מנבאים באופן מדויק את הסיכון לדלף מהשקה לאחר ניתוח מעי גס ורקטום, כך מדווחים חוקרים מהולנד, במאמר שפורסם במהלך חודש יולי בכתב העת Journal of the American College of Surgeons.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלף מהשקה הינו סיבוך המופיע ב-18% מהמקרים של כריתת מעי גס ורקטום, עם שיעורי תחלואה ותמותה גבוהים, כמו גם שיעורים גבוהים של ניתוחים חוזרים ואשפוזים ממושכים.

כעת הם בחנו את הדיוק האבחנתי של מספר סמני דלקת בדם  לניבוי דלף מהשקה לאחר ניתוח מעי גס ורקטום ב-90 חולים.

מבין 84 חולים שנותרו במחקר, שמונה אובחנו עם דלף מהשקה לאחר חציון של שישה ימים מהניתוח. שישה מבין החולים הללו נדרשו להתערבויות ניתוחיות חוזרות ושניים קיבלו טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי. חולה אחד הלך לעולמו.

מבין הסמנים שנבחנו, רמות לאחר הניתוח של CRP (C-Reactive Protein) ו-Calprotectin, ורמות לפני הניתוח של I-FABP (Intestinal Fatty Acid Binding Protein) ניבאו באופן משמעותי דלף מהשקה לאחר הניתוח. לערך סף אופטימאלי של 99 מ”ג לליטר של CRP ביום הרביעי לאחר הניתוח רגישות של 100% וסגוליות של 64%. לערך סף של 541 ננוגרם למ”ל של Calprotectin ביום הרביעי לאחר ניתוח היו תוצאות טובות עוד יותר, עם רגישות של 100% וסגוליות של 91%.

מניתוח הנתונים עלה כי לשילוב CRP ו-Calprotectin דיוק אבחנתי טוב יותר, בהשוואה לכל סמן בנפרד.

רמות I-FABP לפני הניתוח מסייעות בניבוי דלף מהשקה , כאשר ערך סף של 882 פיקוגרם למ”ל ומעלה מנבא את הסיבוך עם רגישות של 50% וסגוליות של 100%.

החוקרים מצינים את השימוש ברמות I-FABP גבוהות לפני הניתוח לזיהוי החולים הצפויים לתועלת מגישה ניתוחית שונה. בהמשך השלמת רמות CRP ו-Calprotectin ביום השלישי לאחר הניתוח עשויות לשמש לקבוע אילו חולים ניתן לשחרר בבטחה ואילו חולים נדרשים למעקב אינטנסיבי.

לדברי החוקרים, אעפ”י שממצאי המחקר מבטיחים מאוד, הם מאמינים כי מוקדם מדי ליישם אותם במציאות. הם קוראים לערוך מחקרים התערבותיים בכדי לענות על השאלה אם השימוש בבדיקת האבחנה הנ”ל אכן מביא לשיפור התוצאות הקליניות.

J Am Coll Surg 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה