התועלת של טיפול באספירין במניעת ממאירות עולה על הסיכונים הכרוכים בטיפול (Ann Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Oncology מדווחים חוקרים בפעם הראשונה כי התועלת של אספירין במניעת מחלות ממאירות, שהודגמה במספר מחקרים, עולה על הסיכונים הכרוכים בטיפול התרופתי.

לדברי החוקרים, למרות תופעות לוואי חמורות לטיפול, נראה כי טיפול יומי באספירין מהווה אפשרות חשובה להפחתת הסיכון למחלות ממאירות, לאחר הפסקת עישון ומניעת השמנת-יתר, כאשר נטילת הטיפול הרבה יותר קלה לביצוע משתי האחרות.

מהמחקר עולה כי במידה וכל המטופלים בין הגילאים 50-65 שנים ייטלו טיפול באספירין כל יום למשך לפחות עשר שנים, צפויה ירידה של 9% במספר מחלות ממאירות, אירועים מוחיים והתקפי לב בגברים וירידה של כ-7% בנשים. מספר מקרי התמותה מכל-סבה צפוי להיות נמוך יותר, עם ירידה של כ-4% במהלך תקופה של עשרים שנים. התועלת של אספירין בולטת במיוחד בכל הנוגע למקרי תמותה עקב מחלות ממאירות.

מדובר בסקירה הראשונה שסיפקה תמיכה כה משמעותית בתועלת של אספירין במניעת מחלות ממאירות.

בקהילה המדעית העולמית, מדובר במחקר חשוב, מאחר ומהווה אישור לקונצנזוס המתגבש בקרב המומחים המובילים שבחנו את הנושא בשנים האחרונות. עדיין לא ניתן לתת מענה לשאלה אם יש להמליץ על אספירין לאנשים בגילאי 50-65 שנים, אך צוות מומחים מטעם USPSTF משלים הערכה מקיפה של התועלת של אספירין במניעת מחלות ממאירות וצפוי לספק תשובה בנושא.

אחד המחקרים שפורסמו לאחרונה מצא כי אספירין עשוי להפחית את התמותה הכוללת עקב הפחתת מקרי תמותה משנית למחלות ממאירות, במקום מחלות לב וכלי דם. למעשה, התקדמות בטיפול במחלות לב וכלי דם ככל הנראה האפילה על התועלת של טיפול באספירין.

מחקר אחד מצא כי טיפול יומי באספירין במשך חמש שנים צפוי להביא להפחתת מקרים של מחלות ממאירות במערכת העיכול בהיקף של כ-40%, עם ירידה של 16% בשיעורי התמותה הכוללת עקב מחלות ממאירות. בעת פרסום המחקר החוקרים לא המליצו על אספירין למניעת מחלות ממאירות בשל הסיכון לדימום חמור ממערכת העיכול, כיבי קיבה ואירועים מוחיים.

בסקירתם בחנו החוקרים את הנתונים מסקירות סיסטמיות שפורסמו לאחרונה ומחקרים פרטניים להערכת ההשפעות של אספירין על מחלות ממאירות מג’וריות של מערכת העיכול, וממאירויות של השד, ערמונית וריאה.

מהתוצאות עולה כי במהלך עשר שנים, 33-127 מטופלים נדרשים לטיפול באספירין למניעת אירוע מג’ורי אחד, ו-46 מבין 213 מטופלים נדרשים לטיפול למניעת מקרה תמותה אחד. הפחתת שיעור מחלות ממאירות אחראית ל-61-80% מהתועלת של טיפול באספירין, ו-30-60% מתועלת זו נובע מירידה בממאירויות של המעי  הגס והרקטום.

חוקרים הדגימו ירידה של 30-35% בסיכון להתפתחות ממאירות של המעי הגס והרקטום עם טיפול באספירין וירידה של 35-40% בסיכון לתמותה עקב ממאירות זו. עוד זוהתה ירידה של 25-30% בסיכון להתפתחות וירידה של 45-50% בסיכון לתמותה עקב סרטן הוושט, וירידה של 25-30% בסיכון להתפתחות וירידה של 35-40% בסיכון לתמותה מסרטן קיבה. השפעה קטנה יותר תועדה עם ממאירויות של השד, ערמונית וריאות.

התועלת של טיפול באספירין זוהתה לאחר כשלוש שנים מהתחלת הטיפול. שיעורי התמותה התחילו לרדת לאחר חמש שנים ולמינונים יומיים של 75-100 מ”ג הייתה השפעה חיובית.

הסיכון החמור ביותר עקב טיפול באספירין הוא אירוע מוחי, עם מקרים נדירים אך בליווי עליה של 21% בסיכון לתמותה. דימום באתרים מחוץ למוח היה נפוץ יותר. טיפול כרוני באספירין לווה בעליה של 60-70% בסיכון לתמותה עקב דימום ממערכת העיכול. שיעורי סיבוכים במערכת העיכול ותמותה עקב סיבוכים אלו היו נמוכים במטופלים מתחת לגיל 70 שנים, אך עלו באופן חד באלו מעל גיל 70 שנים.

Ann Oncol. Published online August 6, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה