האם קיים הבדל בין המינים בתועלת של Fenofibrate בחולי סוכרת? (Diabetologia)

מניתוח חדש של נתוני מחקר FIELD (Fenofibrate Intervention and Event Lowering in Diabetes) עולה כי הטיפול להפחתת רמות השומנים בדם דומה ביעילותו בגברים ובנשים. לממצאים אלו חשיבות רבה, מאחר וממחקר ACCORD Lipid Study  עלה כי Fenofibrate אינו דומה ביעילותו בנשים ואף עשוי להזיק להן.

FIELD הוא מחקר כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שכלל קרוב ל-10,000 משתתפים בגילאי 50-75 שנים, עם סוכרת מסוג 2 וללא התוויה ברורה לטיפול להפחתת רמות שומנים בדם (ולא טופלו בסטטינים). המשתתפים חולקו לטיפול ב-Fenofibrate במינון 200 מ”ג ביום, או פלסבו, במשך חמש שנים. החוקרים התירו טיפולים תרופתיים אחרים למחלות לב וכלי דם במהלך המחקר, כולל סטטינים, בהתאם לשיקול הדעת של הרופא המטפל.

הממצאים העיקריים שפורסמו בשנת 2005 היו שליליים: מהנתונים עלה כי Fenofibrate אינו מפחית משמעותית את תוצא הסיום העיקרי (תמותה עקב מחלת לב כלילית  או אוטם לא-פטאלי של שריר הלב), בהשוואה לפלסבו. עם זאת, זוהתה ירידה בחלק האוטם הלא-פטאלי של שריר הלב של התוצא העיקרי, אל מול עליה קטנה ולא-משמעותית בתמותה עקב מחלת לב כלילית עם Fenofibrate.

בקבוצת הטיפול ב-Fenofibrate תועדה גם ירידה משמעותית במספר סיבוכים מיקרו-וסקולארים, דוגמת אלבומינוריה ורטינופתיה. למעשה, על-בסיס מחקר FIELD ו-ACCORD EYE, הטיפול ב-Fenofibrate אושר באוסטרליה כטיפול פומי ראשון בעולם להאטת התקדמת רטינופתיה סוכרתית קיימת בחולים עם סוכרת מסוג 2.

עם זאת, נותרו שאלות בנוגע למקומו של Fenofibrate כטיפול בנשים עם סוכרת. במחקר ACCORD LIPID נבחן הטיפול ב-Fenofibrate עם טיפול ב-Simvastatin ודווח על שיעור אירועים קרדיווסקולאריים של 9.1% בקרב 851 נשים שטופלו ב-Fenofibrate, עם שיעור נמוך באופן לא-משמעותי של 6.6% ב-843 נשים שטופלו בפלסבו; זוהתה אינטראקציה לא-משמעותית בין הטיפול ובין מין המטופל, לטובת גברים. בעקבות זאת, פורסמה אזהרת בטיחות מטעם מנהל המזון והתרופות האמריקאי בנובמבר 2011.

כעת, החוקרים מדווחים על ניתוח מוגדר מראש של נתוני FIELD לפי מגדר. במחקר נכללו 3,657 נשים ו-6,138 גברים עם סוכרת מסוג 2, שחולקו לטיפול ב-Fenofibrate או פלסבו. רמות כולסטרול, HDL, LDL ו-Non-HDL ורמות Apolipoprotein היו שונים בין המינים ורמות אלו ורמות טריגליצרידים השתפרו עם טיפול ב-Fenofibrate בגברים ובנשים (p<0.001). חשוב מכך, מניתוח הנתונים עלה כי הטיפול ב-Fenofibrate הביא להפחתת רמות כולסטרול כללי, LDL ו-Non-HDL ורמות Apolipoprotein בהיקף גדול יותר בנשים, ללא תלות במצב מנופאוזה או נטילת טיפול בסטטינים.

לאחר תקנון למשתנים שונים, החוקרים מדווחים כי הטיפול ב-Fenofibrate הביא להפחתת כלל התוצאות הקרדיווסקולאריות (תמותה קרדיווסקולארית, אירוע מוחי פטאלי ולא-פטאלי ורה-וסקולריזציה של העורקים הכליליים או עורקי התרדמה) בהיקף של 30% בנשים ו-13% בגברים.

בחולים עם רמות טריגליצרידים גבוהות מאוד וערכי HDL נמוכים מאוד, שהיו בסיכון גבוה במיוחד לסיבוכי סוכרת, הטיפול ב-Fenofibrate הביא להפחתת כלל התוצאים הקרדיווסקולאריים בהיקף של 50% בנשים ו-24% בגברים.

למרות זאת, החוקרים כותבים כי לא ניתן להתעלם מהעובדה שתוצא הסיום העיקרי שנבחר במחקר FIELD היה שלילי וכל יתר הממצאים הם ניתוחים משניים של נתוני המחקר.

בשורה התחתונה, המסר העיקרי העולה מהמחקר הוא כי ההשפעה של Fenofibrate בנשים דומה ביעילותו להשפעה של הטיפול בגברים.

Diabetologia. Published online August 18, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

  • שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אבחנה של היפראלדוסטרוניזם ראשוני, כאשר זוהה קשר הדוק בין הפרעת הנשימה בשינה ובין היפרפילטרציה כלייתית. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהעריך את […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה