גורמים המרמזים למלנומה עם קצב מיטוטי גבוה (JAMA Dermatol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Dermatology מדווחים חוקרים על מאפיינים קליניים של מלנומה בעלת קצב מיטוטי גבוה, ממצאים העשויים לסייע בתהליכי קבלת החלטות ואבחנה מוקדמת יותר של גידולים אגרסיביים אלו.

החוקרים מדווחים כי מהנתונים עולה כי מלנומה בעלת קצב מיטוטי גבוה נפוצה יותר בגברים, קשישים, וחולים עם היסטוריה של נזק מצטבר בעקבות חשיפה לשדה סולארי. מבחינה קלינית, גידולים אלו עשויים להופיע במראה לא-טיפוסי, עם שכיחות גבוהה יותר של נגעים ללא פיגמנטציה, הגדלים במהירות, בעלי מראה נודולארי ו/או התכייבות. על רופאים להיות מודעים למאפיינים אלו של מלנומות ראשוניות אגרסיביות.

קצב מיטוטי הינו מדד למהירות חלוקת תאי גידול. ככל שהקצב המיטוטי גבוה יותר, כך הפרוגנוזה רעה יותר.

במסגרת המחקר ערכו החוקרים סקירה רטרוספקטיבית של 2,397 מקרים של מלנומה ראשונית פולשנית, שטופלו בתקופה שבין ינואר 2006 ועד דצמבר 2011. אישור היסטולוגי היה זמין אודות 1,500 מלנומות פולשניות ראשוניות מ-1,441 חולים.

שני רופאי עור בחנו את דגימות הרקמה המקוריות וכל החולים עברו בדיקה קלינית של העור.

מבין החולים עם הקצב המיטוטי הגבוה ביותר, 45% היו בגילאי 70 שנים ומעלה, עם שכיחות גבוהה כפליים של נשים, בהשוואה לגברים. החוקרים מצאו קשר בולט בין תת-סוג של מלנומה נודולארית (Nodular Melanoma) ובין קצב מיטוטי גבוה יותר, כאשר מלנומה המתפשטת שטחית (Superficial Spreading Melanoma) ומלנומת נמש ממאירה (Lentigo Maligna Melanoma) נקשרו עם קצב מיטוטי לא-פעיל. מלנומה דסמופלסטית (Desmoplastic Melanoma), סוג נדיר של מלנומה ממארת, הדומה למלנומה נודולארית, עם פעילות מיטוטית נמוכה.

בחולים שפיתחו בעבר כוויות עם שלפוחיות הפעילות המיטוטית הייתה נמוכה יותר, וכך גם בחולים עם סיפור משפחתי של מלנומה.

החוקרים מציינים כי 62% מהמלנומות עם קצב מיטוטי גבוה יותר אובחנו ע”י החולים ולא ע”י אנשי הצוות הרפואי.

JAMA Dermatol. Published online August 20, 2104

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה