השוואה בין טיפול לסירוגין ובין טיפול רציף ב-PPI בכיבים בסיכון גבוה לדימום (JAMA Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי טיפול בתרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor), הניתן לסירוגין, דומה לטיפול המומלץ בהנחיות למתן טיפול בולוס תוך-ורידי עם עירוי רציף של PPI בחולים עם כיבים מדממים בסיכון גבוה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לערוך השוואה בין טיפול לסירוגין ובין טיפול רציף בתרופות ממשפחת PPI להפחתת הסיכון להישנות דימום מכיבים. הם ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, EMBASE ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials עד דצמבר 2013, כמו גם כנסים אמריקאים ואירופאיים משנת 2009 עד שנת 2013. הם התמקדו במחקרים אקראיים שכללו חולים שטופלו אנדוסקופית בכיבים מדממים בסיכון גבוה, עם השוואת טיפול לסירוגין וטיפול רציף, כמומלץ כיום בהנחיות (עירוי בולוס של 80 מ”ג ולאחריו עירוי רציף של 8 מ”ג לשעה למשך 72 שעות).

התוצא העיקרי היה שיעור הדימומים החוזרים בתוך שבעה ימים; תוצאים נוספים שהוגדרו מראש כללו שיעורי דימום חוזר בתוך 3 ו-30 ימים, צורך בהתערבות דחופה, תמותה, עירוי כדוריות דם אדומות ומשך האשפוז בבית החולים.

מהתוצאות עולה כי יחס הסיכון לדימום חוזר בתוך שבעה ימים עם טיפול לסירוגין לעומת טיפול בולוס עם עירוי רציף של PPI עמד על 0.72 וההבדל האבסולוטי בסיכון עמד על 2.64%-. יחסי הסיכון לדימום חוזר בתוך 30 ימים ו-3 ימים, תמותה והתערבויות דחופות, עמדו על פחות מאחד וההבדלים הממוצעים בנוגע לכדוריות דם אדומות ומשך האשפוז בבית החולים היו נמוכים מאפס.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים קוראים לעדכן את ההנחיות למתן טיפול לסירוגין בתכשירי PPI.

JAMA Intern Med. Published online September 08, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה