עליה בשכיחות ממאירות של המעי הגס והרקטום במבוגרים צעירים (JAMA Surg)

בארצות הברית חלה עליה בשיעורי ההיארעות והתמותה עקב ממאירות של המעי הגס והרקטום, מגמה המיוחסת ברובה לבדיקות הסקר הנרחבות של אנשים בגילאי 50 שנים ומעלה. עם זאת, חוקרים מאוניברסיטת טקסס ביוסטון שמים דגש את מגמה מדאיגה לפיה שיעורי ההיארעות למעשה עולים במבוגרים צעירים. במאמר שפורסם בכתב העת JAMA כותבים החוקרים כי העליה הבולטת ביותר, שתוארה באנשים בגילאי 20-34 שנים, היא בשיעורי ההיארעות של ממאירות של המעי הגס וממאירות של הרקטום בכל השלבים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים ממאגר SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results) אודות קרוב ל-394,000 חולים עם ממאירות של המעי הגס והרקטום בין השנים 1975-2010 ובחנו את הגיל בעת אבחנה במרווחים של 15 שנים, החל מגיל 20 שנים.

שיעורי ההיארעות המתוקנים לגיל ירדו ב-0.92% במהלך תקופת המחקר. למרות ירידה עקבית בהיארעות באנשים בגילאי 50 שנים ומעלה, בקבוצות גיל צעירות יותר תוארה מגמה הפוכה. לאור מגמות אלו, החוקרים משערים כי עד שנת 2020 ו-2030, שיעורי ההיארעות של ממאירות מעי גס יעלו ב-37.8% ו-90%, בהתאמה, במבוגרים בגילאי 20-34 שנים.

המספרים באשר לממאירויות באזור הרקטו-סיגמה וממאירויות של הרקטום דומים וצפויים לעלות ב-49.7% ו-124.2%, בהתאמה, באותה קבוצת גיל. המשמעות היא עליה של 165% בשיעורי ההיארעות, בהשוואה לאנשים מבוגרים יותר.

באלו בגילאי 35-49 שנים, שיעורי ההיארעות צפויים גם כן לעלות, אך בקצב איטי יותר של 27.7% באשר לממאירות של המעי הגס ו-46% של ממאירות של הרקטום עד שנת 2030.

החוקרים כותבים כי הממצאים עולים בקנה אחד עם ממצאי מחקרים קודמים שהתבססו על מאגרי נתונים גדולים ומבוססי-אוכלוסייה. עם זאת, הם מסכימים כי אין מקום לשנות את ההנחיות לבדיקות סקירה בשלב זה.

JAMA Surg. Published online November 5, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה