טיפול מניעתי ב-Indomethacin אינו מעלה את הסיכון להתנקבות של המעי בתינוקות בעלי משקל לידה נמוך באופן קיצוני (Pediatrics) + הערת עורך מדור נאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש מהם עולה כי טיפול מניעתי ב- Indomethacin או הזנה מוקדמת אינם מלווים בסיכון מוגבר להתנקבות עצמונית של המעי בתינוקות שנולדו במשקל לידה נמוך באופן קיצוני (ELBW או Extreme Low Birth Weight).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול מונע ב- Indomethacin מפחית שיעורי דימום תוך-חדרי חמור, אך עשוי להביא לעליה בשיעורי התנקבות עצמונית של המעי בתינוקות בעלי משקל לידה נמוך באופן קיצוני. הזנה מוקדמת מביאה לשיפור תזונתי אך עשויה להגדיל את הסיכון להתנקבות עצמונית של המעי. למרות התועלת של אמצעים אלו, קיימים הבדלים ניכרים בין רופאים בשימוש בגישות אלו, הנובעים בחלקם מחשש מפני התנקבות עצמונית של המעי.

מדובר במחקר עוקבה שכלל כ-15,000 יילודים בעלי משקל לידה נמוך באופן קיצוני, בין השנים 1999-2010, ששרדו מעבר ל-12 שעות לאחר הלידה. החוקרים השוו את הסיכון להתנקבות עצמונית של המעי בין יילודים שנחשפו לטיפול מונע ב- Indomethacin ואלו שלא נחשפו לטיפול תרופתי ועם הזנה מוקדמת לעומת יילודים שלא קיבלו הזנה מוקדמת.

מהתוצאות עולה כי בקרב יילודים שנחשפו לטיפול מונע ב- Indomethacin, הסיכון להתנקבות עצמונית של המעי לא היה שונה בין מטופלים ב- Indomethacin/הזנה מוקדמת ובין מטופלים ב- Indomethacin/ללא הזנה מוקדמת (יחס סיכון מתוקן של 0.74). הסיכון להתנקבות עצמונית של המעי היה נמוך יותר בקרב מטופלים ב- Indomethacin/הזנה מוקדמת, בהשוואה לאלו שלא טופלו ב- Indomethacin/ללא הזנה מוקדמת (יחס סיכון מתוקן של 0.58, p=0.0159). בקרב יילודים שלא נחשפו ל- Indomethacin, הזנה מוקדמת לוותה בסיכון נמוך להתנקבות עצמונית של המעי בהשוואה לאלו שלא קיבלו הזנה מוקדמת (יחס סיכון מתוקן של 0.53, p=0.0011).

לסיכום, השילוב של הזנה מוקדמת או טיפול מונע ב- Indomethacinוכל אחד מאלו בנפרד, לא לוו בסיכון מוגבר להתנקבות עצמונית של המעי בתינוקות בעלי משקל לידה נמוך באופן קיצוני.

Pediatrics Vol 134, No. 5, November 1, 2014

הערות עורך מדור נאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

מעבודה זו אנו למדים כי כנראה הטיפול המונע באינדומטצין (או מינון נמוך של אינדומטצין) אינו גורם להתנקבות המעי. ממצא מפתיע הוא שלהאכלה מוקדמת אין קשר להתנקבות המעי. ממצא מפתיע נוסף הוא שלקבוצת התינוקות שטופלו באינדומטצין וקיבלו כלכלה מוקדמת היה סיכון נמוך יותר להתנקבות המעי לעומת תינוקות שלא טופלו באינדומטצין ולא קיבלו כלכלה מוקדמת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה