גורמי סיכון להתפתחות תכונות נרקסיסטיות (Proc Natl Acad Sci.)

בילדים להורים המעריכים ביתר את עצמם תועד סיכוי גבוה יותר לתכונות נרקיסיסטיות, תכונה הקשורה עם התנהגות אגרסיבית ואלימות, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences במהלך חודש מרץ.

מהמחקר הראשון להערכת המקורות של נרקסיסיזם עולה כי בילדים להורים המעריכים ביתר את עצמם סיכון מוגבר להתפתחות תכונות נרקסיסיטיות. ממצאים אלו תומכים בתיאוריה של למידה חברתית, במקום תיאוריה פסיכו-אנליטית של מקורות נרקסיזם.

החוקרים מסבירים כי רמות נרקסיזם עלו בצעירים במדינות מערביות ותרמו לבעיות חברתיות דוגמת התנהגות אגרסיבית ואלימות. עם זאת, מקורות נרקסיזם אינם מובנים היטב ובמסגרת המחקר הנוכחי, שהוא המחקר הפרוספקטיבי הראשון להערכת מקורות נרקסיזם בילדים, הם בחנו שתי נקודות מבט: תיאורית למידה חברתית (טענה כי נרקסיזם נובעת מהערכת-יתר של ההורים) ותיאוריה פסיכו-אנליטית ((טענה כי נרקסיזם נובע מהעדר חום מצד ההורים).

החוקרים התמקדו בילדות מאוחרת (גילאי 7-12 שנים), כאשר מופיעים לראשונה הבדלים פרטניים בנרקסיזם. בארבעה גלים במשך שישה חודשים, 565 ילדים והוריהם דיווחו על תכונות נרקסיסטיות של הילד, הערכה עצמית של הילד, הערכת-יתר של ההורים וחום מצד ההורים.

הממצאים תומכים בתיאורית למידה חברתית וסותרים את התיאוריה הפסיכו-אנליטית: הערכת-יתר של ההורים ניבאה התפתחות תכונות נרקסיסטיות ולא העדר חום מצד ההורים. לפיכך, נראה כי מדובר בתכונה נרכשת בחלקה, כאשר הילדים מפנימים את התפישה המופרזת של ההורים את עצמם (תפישה לפיה הם עדיפים על אחרים).

Proc Natl Acad Sci. Published online March 9, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה