תוספי שמן דגים עשויים לסייע בהפחתת הסיכון לקרישיות-יתר (מתוך כנס מטעם ה-ACC)

למרות מחלוקת רבה בנוגע לתועלת האמיתית של תוספי שמן-דגים במניעת אירועים קרדיווסקולאריים, מנתונים חדשים עולה כי טיפול זה עשוי להפחית את פרופיל הסיכון הכולל לאירועי קרישיות-יתר בחולים עם חשד למחלת עורקים כלילית. מנתוני מחקר MAGMA (Multi-Analyte, Thrombogenic, and Genetic Markers of Atherosclerosis, שהוצגו בפוסטר במהלך כנס מטעם ה-American College of Cardiology עולה קשר משמעותי בין תוספי שמן דגים ובין הפחתת סמני דלקת, תרומבוגניות ושומנים. ההשפעה הייתה בולטת במיוחד באלו שלא נטלו תרופות להפחתת שומנים בדם, בהשוואה לאלו שנטלו טיפול זה, עם ריכוז נמוך משמעותית של LDL, VLDL וטריגליצרידים.

מחקר MAGMA כלל 600 חולים עם חשד למחלת עורקים כלילית. מבין אלו, 128 חולים נטלו תוספי שמן דגים (67.2% גברים) בהשוואה ל-472 שלאנטלו תוספים אלו (61.7% גברים). בנוסף, 70.3% מהמטופלים בשמן דגים נטלו טיפול להפחתת רמות השומנים בדם, בהשוואה ל-71.2% מאלו שלא נטלו תוספי שמן דגים.

במדגם המחקר כולו, נטילת תוספי שמן דגים נקשרה בקשר מובהק סטטיסטית עם ערכי VLDL (Very Low Density Lipoprotein) נמוכים יותר, כמו גם ערכי IDL (Intermediate Density Lipoprotein), טריגליצרידים ורמות AtherOx, בהשוואה לאלו שלא נטלו תוספי שמן דגים. עוד עולה מהנתונים כי ריכוז 11-Dehydrothromboxane B2 בשתן היה נמוך משמעותית בחולים אלו.

בחולים שנטלו תוספי שמן דגים ולא נטלו תרופות לאיזון פרופיל השומנים בדם תועדו רמות נמוכות משמעותית של סמנים אלו, כמו גם ריכוז נמוך יותר של LDL, שיירי ליפופרוטאינים ואגרגציית טסיות על-רקע קולגן. באשר לפרופיל התרומבוגני, בחולים אלו כוח קריש פיברין טסיות על-רקע תרומבין היה חלש יותר.

החוקרים כותבים כי הטיפול בתוספי שמן דגים לא לווה בכל השפעה על מדדים אלו בחולים שנטלו סטטינים.

בסיכומו של דבר, מהנתונים עולה כי תוספי שמן דגים עשויים לשמש כתוספים היעילים ביותר במניעת קרישיות-יתר בחולים שאינם תחת טיפול לאיזון פרופיל השומנים ומוסיפים כי מחקרים נוספים עשויים לסייע בהבנה טובה יותר של תוספי שמן דגים בהשוואה לסטטינים.

מתוך כנס מטעם ה- American College of Cardiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה