פרפור פרוזדורים והסיכון ל-STEMI לעומת NSTEMI בנשים (Circulation)

בחולים עם פרפור פרוזדורים, בעיקר בנשים, ייתכן סיכון מוגבר לאוטם שריר הלב ללא עליות מקטע ST (NSTEMI או Non-ST-segment Elevation Myocardial Infarction), כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו בכתב העת Circulation, המצטרפים למחקר קודם שהדגים קשר בין הפרעת הקצב ובין אוטם שריר הלב בכללותו.

מדגם שכלל למעלה מ-14,000 משתתפים ממחקר ARIC (Atherosclerosis Risk In Communities) מצא כי באלו עם פרפור פרוזדורים נרשמה עליה של 63% בסיכון המתוקן לאוטם שריר הלב, בהשוואה לאלו ללא פרפור פרוזדורים. עם זאת, כאשר החוקרים בחנו את סוג האוטם הלבבי, הם זיהו קשר מובהק בין פרפור פרוזדורים ו-NSTEMI (יחס סיכון של 1.80), אך לא עם STEMI (יחס סיכון של 0.49). בנוסף, הקשר בין פרפור פרוזדורים ובין NSTEMI היה בולט יותר משמעותית בנשים בהשוואה לגברים, וזוהתה מגמה לפיה קיים קשר בולט יותר בשחורים בהשוואה ללבנים.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 14,462 משתתפים ממחקר ARIC, כולם ללא מחלת לב כלילית בתחילת הדרך, בין 1987-1989. תרשימי אק”ג ונתוני שחרור מבית החולים שימשו לזיהוי אלו עם פרפור פרוזדורים (1,545 משתתפים) ואלו ללא הפרעת הקצב (12,917 משתתפים). חציון המעקב עמד על 21.6 שנים, במהלכו תועדו 829 אירועי NSTEMI ו-249 מקרי STEMI. כאשר 296 אירועים לבביים נותרו לא-מסווגים.

יחס הסיכון לתמותה, לאחר תקנון לגורמי סיכון קרדיווסקולארים ואחרים, עמד על 1.63 בקרב משתתפים עם פרפור פרוזדורים; והקשר היה משמעותי יותר עם NSTEMI בהשוואה ל-STEMI. ממצאים אלו לא השתנו לאחר שהחוקרים הוסיפו את הקבוצה של החולים עם אוטם לא-מסווג של שריר הלב לקבוצת STEMI או NSTEMI. הזמן הממוצע מאבחנת פרפור פרוזדורים ועד היארעות אוטם שריר הלב עמד על 4.8 שנים.

בנשים עם פרפור פרודודרים תועדה שכיחות גבוהה יותר של אוטמי שריר הלב בהשוואה לנשים עם פרפור פרוזדורים (יחס סיכון של 2.47). קשר זה לא היה מובהק בתת-קבוצה של גברים בלבד. למרות שבשני המינים תואר קשר מובהק בין פרפור פרוזדורים ובין NSTEMI, הקשר היה בולט יותר בנשים (יחס סיכון של 2.72) בהשוואה לגברים (יחס סיכון של 1.21).

לקשר בין פרפור פרוזדורים ובין NSTEMI בהשוואה לאלו עם STEMI השלכות משמעותיות על הבנת המהלך העשוי להוביל לאוטם שריר הלב ומה ניתן לעשות כיצד למנוע הישנות מקרים אלו.

Circulation 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה