האם טיפול בסטטינים מפחית את הסיכון לפרפור פרוזדורים לאחר ניתוח לבבי? (Europace)

במאמר שפורסם בכתב העת Europace מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי טיפול קצר-טווח בסטטינים עשוי להביא להפחתת הסיכון לפרפור פרוזדורים לאחר ניתוח לבבי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול בסטטינים בחולים המיועדים לניתוח לבבי עשוי למנוע התפתחות פרפור פרוזדורים לאחר הניתוח. עם זאת, ממצאים אלו מבוססים על מחקרים תצפיתיים ועדויות מוגבלות ממחקרים אקראיים, מה שהוביל לאי-ודאות בכל הנוגע לתועלת האמיתית של הטיפול הנ”ל במקרים אלו.לפיכך, החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין טיפול בסטטינים ובין התפתחות הפרעת הקצב בחולים לאחר ניתוח לבבי.

במסגרת המחקר נערך חיפוש במאגרי MEDLINE ו-PubMed (בין 1 בינואר, 1996, ועד 31 ביולי, 2012), לצורך מטה-אנליזה. החוקרים שילבו את העדויות ממחקרים פרוספקטיביים, אקראיים, שהשוו את הסיכון לפרפור פרוזדורים לאחר ניתוח בקרב מטופלים בסטטינים או פלסבו/טיפול ביקורת לפני ניתוח לבבי אלקטיבי.

פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח הוגדר כאירועים של פרפור פרוזדורים במשך 5 דקות ומעלה. בסיכומו של דבר, 1,105 משתתפים ב-11 מחקרים נכללו בסקירה; מתוכם, 552 טופלו בסטטינים לפני הניתוח. פרפור פרוזודורים לאחר הניתוח תועד ב-19% מהמשתתפים הללו, בהשוואה ל-36% מאלו שלא טופלו בסטטינים (יחס סיכויים של 0.41, p<0.00001). מניעת פרפור פרוזדורים עם טיפול קודם בסטטינים הייתה עקבית בתתי-קבוצות שונות.

Europace. 2015;17(6):855-863

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה