למעלה מרבע מהמבוגרים עם סוכרת מסוג 1 סובלים מליקוי קוגניטיבי (Diabetes Care)

ליקוי קוגניטיבי בעל משמעות קלינית נפוץ בלמעלה מרבע מהמבוגרים בגיל העמידה הסובלים מסוכרת מסוג 1, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת Diabetes Care.

מדגם המחקר כלל 97 מבוגרים עם סוכרת מסוג 1, שאובחנה בילדות, אל מול 138 מבוגרים תואמים בגיל, ללא סוכרת. כל המשתתפים השלימו סדרת מבחנים קוגניטיביים, כולל הערכת אינטליגנציה מילולית, יעילות פסיכו-מוטורית, תפקוד ניהולי, שטף מילולי, זיכרון למידה ועבודה וכישורי ראיה מרחבית.

בחולים עם סוכרת מסוג 1 נרשמה עליה של פי חמש בשכיחות של ליקויים בשני מבחנים ומעלה, ממצאים העונים על ההגדרה של ליקוי קוגניטיבי בעל חשיבות קלינית, בהשוואה לאלו ללא סוכרת (28% לעומת 5%, p<0.0001), והשפעה זו נותרה גם לאחר תקנון לרמת השכלה.

כאשר החוקרים הוציאו מהמחקר חולים עם יתר לחץ דם לא חל שינוי בקשר בין סוכרת מסוג 1 ובין ליקוי קוגניטיבי (יחס סיכויים של 4.35, p=0.001).

בקרב משתתפים עם סוכרת מסוג 1, ריכוז המוגלובין ממוצע של 7.5% ומעלה במהלך 14 שנים (1996-2013) הביא לעליה של למעלה מפי שלוש בסיכוי לליקוי קוגניטיבי, כאשר כל עליה של יחידה אחת במדד מסת הגוף הביאה לעליה של כ-10% בסיכון. בנוסף, מדד ABI (Ankle-Brachial Index) ממוצע של מעל 1.3 הביא לעליה של פי ארבע בסיכון לליקוי קוגניטיבי.

החוקרים מסבירים כי סף ריכוז המוגלובין מסוכרר של 7.5% נבחר מאחר וערך זה שימש במספר מאמרים שפורסמו, כאשר רמה של מעל 7.5% מלווה בשיעורים גבוהים יותר של סיבוכי סוכרת ותוצאות גרועות יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מההערכה הנוירו-פסיכיאטרית של מבוגרים, עם אבחנה של סוכרת מסוג 1 בילדות, עולה שכיחות של ליקוי קוגניטיבי בעל משמעות קלינית בלמעלה מרבע מהחולים, דומה לשכיחות של ליקוי קוגניטיבי קל במבוגרים בגילאי 85 שנים ומעלה.

Diabetes Care. Published online July 7, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה