החלפה מקלופידוגרל לפרסוגרל (אפיאנט) במטופלים שאינם מגיבים לקלופידוגרל קשורה לירידה בסיכון לתמותה קרדיאלית ולפקקת בתומכן (JACC)

מחקר חדש מ-JACC מצביע על כך שבמטופלים שאינם מגיבים לטיפול בקלופידוגרל ,מעבר לטיפול בפרסוגרל 10 מ”ג (אפיאנט, לילי) ליום עשוי להתגבר על חוסר התגובה של הטסיות ולהשיג שיעורים נמוכים של תמותה קרדיאלית  ופקקת בתומכן.

מטרת המחקר הייתה לחקור את היעילות של פרסוגרל בהשוואה לקלופידוגרל במטופלים שמוגדרים כלא מגיבים.

החוקרים מציינים ברקע כי חוסר תגובה לקלופידוגרל הוא סמן חזק לסיכון למוות קרדיאלי ופקקת בתומכן לאחר התערבות כלילית מלעורית (PCI) . הם מוסיפים כי לא ידוע אם חוסר תגובה לקלופידוגרל הוא גורם סיכון שאינו ניתן לתיקון או ששימוש בפרסוגרל , שהוא חוסם איגור טסיות פוטנטי וצפוי יותר ע”פ מדידות בטכניקות מעבדתיות , קשור לאפקט חיובי מבחינה קלינית.

החוקרים השתמשו בנתוני מחקר ה-RECLOSE 3 (ר”ת של REsponsiveness to CLOpidogrel and StEnt thrombosis) אשר איתר מטופלים שלא הגיבו לקלופידוגרל לאחר מנת העמסה של 600 מ”ג קלופידוגרל. המטופלים הלא מגיבים לקלופדיגורל הועברו לטיפול בפרסוגרל 10 מ”ג ליום ביום ביצוע ה-PCI , ומבחן ADP (ר”ת של adenosine diphosphate עם 10 μmol/l  של ADP) בוצע 6 ימים לאחר ה-PCI.

יעד המחקר המרכזי היה תמותה קרדיאלית בתוך שנתיים. התוצאות הושוו עם תוצאות מחקר ה-RECLOSE 2-ACS .

החוקרים מדווחים על כך שנסקרו 1,550 מטופלים מהם 302 נמצאו כלא מגיבים לקלופידוגרל. תוצאת ה-ADP הייתה 77.6 + 6.2% .

לאחר החלפת הטיפול לפרסוגרל, תוצאת ה-ADP פחתה ל-47.1 + 16.8% .

שיעור התמותה הקרדיאלי הדו-שנתי היה 4% במחקר ה-RECLOSE-3 לעומת 9.7% במטופלים הלא מגיבים לקלופידוגרל במחקר ה-RECLOSE 2-ACS וההבדל היה מובהק סטטיטסי (p = 0.007). 

שיעורי הפקקת בתומכן (וודאים ומשוערים) היו 0.7% ב-RECLOSE-3 לעומת 4.4% בלא מגיבים במחקר ה-RECLOSE 2-ACS (הבדל מובהק סטטיסטי p = 0.004) .

בניתוח רב משתנים, נמצא שטיפול בפרסוגרל היה קשור לסיכון יחסי לתמותה קרדיאלית דו שנתית של 0.32 בהשוואה למטופלים בקלופידוגרל , והירידה בסיכון הייתה מובהקת סטטיסטית p = 0.036 ) .

החוקרים מסכמים כי ניתן להתגבר על חוסר תגובה לקלופידוגרל באמצעות החלפת הטיפול לפרסוגרל 10 מ”ג ושהשגת חסימת איגור טסיות אופטימלית באמצעות פרסוגרל קשורה עם סיכון ארוך טווח נמוך לתמותה קרדיאלית ופקקת בתומכן .

JACC Cardiovasc Interv.2015 Sep 9. pii: S1936-8798(15)01138-3

הערת המערכת : המחקר מדגים את חשיבות איתור מוקדם של מטופלים שאינם מגיבים לקלופידוגרל וביצוע שינוי טיפול בהתאם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה