האם היתרון של Detemir מבחינת ההשפעה על משקל הגוף נובע מהפחתת צריכת אנרגיה דרך פעילות במערכת העצבים המרכזית? (Diabetes Obes Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes, Obesity & Metabolism כותבים מומחים כי למרות שטיפול באינסולין  בזאלי מלווה לרוב בעליה במשקל, ל-Insulin Detemir (לבמיר) השפעה ניטרלית יחסית על משקל הגוף ובסקירה הנוכחית הם מסבירים כי למרות שהמנגנון המדויק אינו ברור, נראה כי העדר ההשפעה של Insulin Detemir על משקל הגוף נובע משילוב מנגנונים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול באינסולין מלווה לעיתים קרובות בעליה במשקל הגוף. עליה זו מיוחסת, לפחות בחלקה, לשינויים במאזן האנרגיה וההשפעות האנאבוליות של אינסולין. עליה במשקל הגוף עשויה להוביל לעליה בסיכון לסיבוכים מאקרווסקולארים בחולי סוכרת ועל כן יש למנוע זאת ככל הניתן.

מחקרים קליניים מצאו כי ל-Insulin Detemir, אנאלוג של אינסולין בזאלי, השפעה ניטרלית על משקל הגוף, בהשוואה לסוגים אחרים של אינסולין בזאלי. מומחים שונים העלו מספר תיאוריות באשר למנגנון האחראי להשפעה זו.

במהלך הניסיונות לזהות את העומד בבסיס ההשפעה הניטרלית של Detemir על משקל הגוף עלו השערות הנוגעות למסלולי מעבר גירוי עצבי בין השרירים, המוח, הכבד, הכליות ורקמות השומן בתגובה ל-Insulin Detemir וסוגים אחרים של אינסולין בזאלי.

החוקרים הציעו מספר מודלים: ייתכן כי Detemir מפחית את צריכת המזון דרך השפעה ישירה או עקיפה על מערכת העצבים המרכזית; ייתכן כי לתרופה השפעה חיובית על מטבוליזם הסוכר בכבד דרך השפעה סלקטיבית על הכבד, או ייתכן שהיא משפיעה על מאזן הנוזלים דרך פעילותה בכליות.

המחברים מציינים כי מחקרים הדגימו באופן עקבי ש- Insulin Detemir מפחית את צריכת האנרגיה, ויתרה מזאת, ברור כי השינוי במאזן האנרגיה אינו תוצאה של הפחתת היפוגליקמיה. השפעות על מערכת העצבים המרכזית עשויות לנבוע מפעילות ישירה, מפעילות עקיפה עקב גירוי של מתווכים פריפריים ו/או דרך תגובה פיזיולוגית יותר של הורמונים אחרים בתגובה לאינסולין.

Diabetes Obes Metab. 2015 Oct;17(10):919-27

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה