פגיעה לבבית חריפה לאחר זיהום בשפעת (BMC Cardiovasc Disord., באדיבות UNIVADIS)

שפעת

דווח לראשונה ב-UNIVADIS

הקדמה

פגיעה לבבית הינה סיבוך ידוע של מחלת השפעת. מאמר חדש שפורסם ב- BMC Cardiovascular Disordersבדק את הקשר בין מחלת השפעת לפגיעה לבבית חריפה בקרב מבוגרים. ב-24% מתוך המקרים המתועדים של זיהום בשפעת נמצאה עלייה בביומרקרים לבבים תוך פחות מ-30 יום מאבחנת השפעת. מחצית מתוכם היו מקרים עם עדות לאוטם חריף בשריר הלב.

תקציר

פגיעה לבבית הינה סיבוך ידוע של מחלת השפעת. מאמר חדש שפורסם ב- BMC Cardiovascular Disorders בדק את הפגיעה הלבבית לאחר זיהום בשפעת בקרב ותיקי הצבא האמריקאי, הסובלים מיותר גורמי סיכון לעומת כלל האוכלוסיה בארה”ב, ולכן נמצאים בסיכון גבוה לסיבוכים לבביים.

במהלך המחקר נבדקו 4,469 מקרים של תחלואה בשפעת שאושרה על ידי בדיקות מעבדה בין השנים 2010 ל-2012. פגיעה לבבית חריפה (Acute cardiac injury) הוגדרה כעלייה בביומרקרים לבבים (Troponin I או Creatinine kinase isoenzyme MB) שהתרחשה עד שלושים יום לאחר אבחנת השפעת.

מבין המשתתפים במחקר, 600 מטופלים עברו בדיקה למרקרים לבבים תוך פחות מ-30 יום מבדיקת השפעת. עליה של לפחות אחד מהמרקרים נראתה ב-143 מטופלים (24%). הגיל הממוצע של מטופלים אלו עמד על 73 (טווח 44-98), 98 (69%) מתוכם היו לבנים (לא היספנים). לכל המטופלים היה גורם סיכון קרדיווסקולרי אחד או יותר, ול-98 (69%) היתה היסטוריה של תחלואה קרדיווסקולרית. 86% מהמקרים התרחשו בתוך 3 ימים מאיסוף הדגימה לאבחנת השפעת.

מקרי התחלואה הלבבית החריפה התחלקו ל-49% מקרי אוטם בשריר הלב, 6% מקרי אי ספיקת לב חריפה (Acute congestive heart failure), 4% מקרי מיוקרדיטיס ו-3% פרפור פרוזדורים. ל-8% נמצא הסבר לא לבבי לעלייה במרקרים ול-31% לא תועד הסבר.

לסיכום, בכ-25% ממשתתפי המחקר שסבלו משפעת שאומתה במעבדה והראו עלייה במרקרים לבביים, נמצאה עדות לפגיעה לבבית חריפה, ברב המקרים תוך 3 ימים. כמחצית סבלו מאוטם חריף בשריר הלב.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות הקשר בין פגיעה לבבית לזיהום בשפעת, בעיקר בקרב מטופלים הנמצאים בסיכון גבוה, כולל האוכלוסיה הקשישה בעלת גורמי סיכון קרדיווסקולרים.

רפרנס:Ludwig A et al. BMC Cardiovasc Disord. 2015 Sep 30;15(1):109

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה