האם המצב הכלכלי הוא גורם סיכון לתמותה מוקדמת בחולי סרטן? (J Clin Oncol.)

בחולים שאובחנו עם ממאירות, שיעורי התמותה גבוהים יותר באלו שהגישו בקשה לפשיטת רגל בשל עלויות הטיפול, בהשוואה לחולים שנותרו יציבים כלכלית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשפעה של מצוקה כלכלית על התוצאות הרפואיות בחולי סרטן. לצורך כך החוקרים אספו נתונים מרשומות SEER Cancer Registry עם תיעודי פשיטת רגל בכל אזור. הם תקננו למספר גורמים קליניים ודמוגרפיים בין חולים שהגישו בקשה לפשיטת רגל ואלו שלא הגישו בקשה דומה ובחנו את הקשר בין פשיטת רגל ובין ההישרדות של חולים אונקולוגים.

בתקופה שבין 1995-2009, 231,596 חולים אובחנו עם ממאירות. חולים שהגישו בקשה לפשיטת רגל (4,728 חולים), היו בשכיחות גבוהה יותר צעירים, נשים, לא-לבנים, עם מחלה אזורית או מקומית בעת האבחנה, וקיבלו טיפול. לאחר התאמה לחולים שלא הגישו בקשה לפשיטת רגל, 3,831 חולים נותרו בכל קבוצה (פשיטת רגל לעומת ללא פשיטת רגל). במדגם המותאם, הגיל הממוצע עמד על 53 שנים, 54% היו גברים, ההכנסה הממוצעת עמדה על 49,000 דולרים ומרביתם היו לבנים, נשואי ועירוניים, עם מחלה אזורית או מקומית בעת האבחנה. בשתי הקבוצות ניתן טיפול ראשוני דומה.

יחסי הסיכון המתוקנים לתמותה בקרב חולי סרטן שהגישו בקשה לפשיטת רגל, בהשוואה לאלו שלא הגישו בקשה דומה, עמדו ע ל1.79. יחסי הסיכון השתנו לפי סוג הממאירות: כאשר בממאירויות של מעי גס ורקטום, ערמונית ותירואיד, תועדויחסי הסיכון הגבוהים ביותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מצוקה כלכלית עד כדי פשיטת רגל לאחר אבחנת ממאירות הינה גורם סיכון לתמותה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להבנת הנושא.

J Clin Oncol. Published online January 25, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה