השוואת מטפורמין לעומת פלסבו בנשים הרות ושמנות ללא סוכרת (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בקרב נשים ללא-סוכרת, עם מדד מסת גוף של מעל 35, טיפול לפני הלידה במטפורמין צמצם את היקף העליה במשקל האם, אך לא השפיע על משקל הלידה של היילוד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר בין השמנה ובין סיכון מוגבר לסיבוכים בהריון. מטפורמין עשוי להביא לשיפור הרגישות לאינסולין ובנשים הרות עם סוכרת הריונית הוביל לעליה קטנה יותר במשקל הגוף, בהשוואה לנשים שלא נטלו את הטיפול התרופתי.

במחקר מבוקר-פלסבו, כפל-סמיות, החוקרים חילקו  באקראי נשים הרות ללא סוכרת, עם מדד מסת גוף של מעל 35, לטיפול במטפורמין, במינון של 3 גרם ליום, או פלסבו (225 נשים בכל קבוצה) החל משבוע 12 להיריון ועד שבוע 18 להיריון. תוצא הסיום העיקרי היה ירידה של 0.3 סטיות תקן בחציון ממוצע סטיות התקן של משקל הלידה של היילוד (מקביל לירידה של 50%, מ-20% ל-10%, בהיארעות יילודים גדולים לגיל ההיריון).

תוצאים משניים כללו עליה במשקל האם במהלך ההיריון והיארעות סוכרת הריונית ורעלת היריון.

50 נשים הסירו את הסכמתן במהלך המחקר, כך שנותרו 202 נשים בקבוצת מטפורמין ו-198 נשים בקבוצת הפלסבו. החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בחציון ממוצע סטיות התקן של היילוד. חציון העליה במשקל האם במהלך ההיריון היה נמוך יותר בקבוצת הטיפול במטפורמין, בהשוואה לקבוצת הפלסבו (4.6 ק”ג לעומת 6.3 ק”ג), וכך גם  היארעות רעלת היריון (3.0% לעומת 11.3%).

ההיארעות של תופעות לוואי הייתה גבוהה ביותר בקבוצת הטיפול במטפורמין, בהשוואה לקבוצ הפלסבו. החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במונחים של היארעות סוכרת היריונית, יילודים גדולים לגיל ההיריון או סיבוכים אחרים ביילוד.

N Engl J Med 2016; 374:434-443

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה