מחקר חדש מה-Clinical Child & Adolescent Psychology מדווח כי במתבגרים הסובלים מ-ADHD , התחלת טיפול התנהגותי המלווה לאחר מכן בהוספת טיפול תרופתי משיגה אפקטיביות גבוהה יותר מאשר התחלת טיפול תרופתי המלווה בהמשך בטיפול התנהגותי. במחקר השתתפו 146 ילדים עם ADHD (בגילים 5-12, 76% בנים) שטופלו במשך שנת לימודים אחת. הילדים חולקו אקראית בין התחלת טיפול במינון נמוך של
א. אימון התנהגותי של ההורים והדרכת מורה לצורך מילוי כרטיס מעקב יומי
ב. טיפול תרופתי ב-methylphenidate בשיחרור מושהה (אקויוולנטי של 15 מ”ג/ לק”ג פעמיים ביום).
לאחר 8 שבועות , או מאוחר יותר באינטרוולים חודשים לפי הצורך, ילדים ללא תגובה מספק חולקו באקראי להתערבות שניונית שכללה הגברת המינון/אינטנסיביות של הטיפול הראשוני , או הוספת סוג הטיפול השני , עם אימוץ ההתאמות לפי הצורך.
הקבוצה שהחלה עם טיפול התנהגותי הדגימה באופן מובהק שיעורים נמוכים יותר של הפרעות התנהגות בכיתה (המדד המרכזי של המחקר) בסיום המחקר , עם נטייה לפחות בעיות משמעת מחוץ לכיתה.
מעבר לכך, הוספת הטיפול התרופתי כטיפול שניוני להתחלת הטיפול ההתנהגותי הובילה לתוצאות טובות יותר בהשגת יעדי המחקר ובציוני ההורים/מורה לגבי התנהגות מתנגדת מאשר הוספת הטיפול ההתנהגותי לאחר הטיפול התרופתי.
ציונים תקינים מצד ההורים והמורה היו גבוהים באופן כללי. הורים שהחלו עם ההדרכה ההתנהגותית השיגו היענות ניכרת גדולה יותר מאשר אלה שהחלו באימון לאחר שלב הטיפול התרופתי.
החוקרים מסכמים כי התחלת הטיפול בגישה ההתנהגותית מובילה לתוצאות טובות יותר מאשר התחלת טיפול תרופתי.
Journal Of Clinical Child & Adolescent Psychology Published online: 16 Feb 2016
לסקירת המחקר ב”הארץ” (תרגום מאמר מה-NYT)
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!