שינויים לאורך זמן במגמת הסיכון למחלת לב כלילית עקב עבודה במשמרות לילה (JAMA)

למרות שמחקרים קודמים מצאו קשר בין עבודה במשמרות לילה ובין סיכון מוגבר למחלת לב כלילית, ממחקר עוקבה פרוספקטיבי עולה כי הדבר אינו כה פשוט. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות קרוב ל-190,000 נשים במהלך 24 שנים במחקר NHS (Nurses’ Health Study) ו-NHS2 ומצאו עליה של 18% ו-27%, בהתאמה, בסיכון להיארעות מחלת לב כלילית, באלו שעבדו 10 שנים ומעלה במשמרות לילה מתחלפות, בהשוואה לאלו ללא היסטוריה דומה.

החוקרים הגדירו עבודה במשמרות לילה מתחלפות כשלוש משמרות לילה, או יותר, בכל חודש, בנוסף לעבודה במשמרות יום או ערב. משתתפות במדגם NHS (גיל ממוצע של 54.5 שנים) נשאלו אודות עבודת משמרות פעם אחת ואלו במדגם NHS2 (גיל ממוצע של 34.8 שנים) נשאלו כל 2-4 שנים.

מניתוח רב-משתנים עלה קשר מנה-תגובה משמעותי בין עבודה במשמרות לילה מתחלפות ובין תוצאות מחלת לב כלילית של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, אנגינה פקטוריס מאושרת בבדיקת אנגיוגרפיה, הכנסת תומכנים, אוטם שריר הלב ותמותה עקב מחלת לב כלילית.

הקשר היה בולט יותר משמעותית במחצית הראשונה בהשוואה למחצית השניה של המעקב במדגם NHS, כאשר שכיחות הנשים שעבדו במשמרות לילה מתחלפות הייתה נמוכה יותר (27% לעומת 13%).

במדגם NHS2, שכלל נשים צעירות יותר עם הערכות תכופות יותר של עבודת משמרות, הסיכון למחלת לב כלילית עלה ב-38% באלו שעבדו בהווה במשמרות לילה וב-25%, 13% ו-0.97%, בהתאמה, במקרים בהם חלפו פחות מ-12 שנים, 12-24 שנים ומעל 25 שנים מאז הפסיקו לעבוד במשמרות לילה.

החוקרים מציינים כי הסיכון הכולל למחלת לב כלילית עולה בקנה אחד עם הממצאים במטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה והדגימה עליה של 24% בסיכון לאירוע כלילי בעובדי משמרות, למרות הטרוגניות משמעותית ב-28 מחקרים.

JAMA 2016; 315:1726-1734

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה