סיכון מוגבר לזיהום בניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בחולים שמנים מאוד (J Am Heart Assoc.)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי סיבוכים הקשורים בניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, בפרט זיהומים, נפוצים יותר משמעותית בחולים עם מדד מסת גוף של 35 ק”ג למטר בריבוע ומעלה, בהשוואה לאלו עם מדד של 25 ק”ג למטר בריבוע ומעלה, עם משך אשפוז ארוך יותר.

מדגם המחקר כלל 7,560 חולים שהשלימו ניתוח מעקפים במהלך 11 שנים. המשתתפים סווגו לארבע קבוצות לפי מדד מסת הגוף: עודף משקל (25-29.9), השמנה דרגה 1 (30-34.9), השמנה דרגה 2 (35-39.9) והשמנה דרגה 3 (40 ומעלה). לאחר מכן הם בחנו את הקשר בין עליה בקטגורית מדד מסת הגוף ותמותה ניתוחית, סיבוכים וסיבוכים מוקדמים (זיהום, סיבוכים כלייתיים וריאתיים) ומשך אשפוז.

בניתוח מתוקן לא זוהו הבדלים משמעותיים בתמותה לאחר-ניתוח על-בסיס מדד מסת  הגוף, אך הסיכון לסיבוכים בתר-ניתוחיים עלה עם עליית מדד מסת הגוף. באלו עם השמנה בדרגה 2 תועדה עליה של 35% בסיכון לסיבוכים מוקדמים, כאשר באלו עם השמנה בדרגה 3 נרשמה עליה של 56% בסיכון הנ”ל.

השמנה זוהתה כגורם סיכון בלתי-תלוי לזיהומים, ששכיחותם עלתה עם עליית מדד מסת הגוף. באלו עם השמנה בדרגה 3 נרשמה עליה של למעלה מפי שלוש בשיעור הזיהומים, בהשוואה לאלו עם משקל גוף תקין. באלו עם השמנה בדרגה 3 משך האשפוז היה ארוך יותר משמעותית, בהשוואה לאלו עם מדד מסת גוף תקין.

מניתוח נוסף עלה כי סוכרת עצמה אינה קשורה באשפוז ממושך יותר. עם זאת, בניתוח שהוגבל לחולים עם השמנה בדרגה 3 תועדה עליה של פי 3.2 במשך האשפוז בחולים עם סוכרת וזיהומים, בהשוואה לאלו ללא זיהום או סוכרת.

J Am Heart Assoc. 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה