טיפול מקומי בסטרואידים פוטנטיים במהלך ההיריון מעלה את הסיכון למשקל לידה נמוך (JAMA Dermatol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Dermatology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי למרות שטיפול מקומי בקורטיקוסטרואידים הוא בטוח במהלך ההיריון, השימוש בתכשירים פוטנטיים מלווה בתינוקות בעלי משקל לידה נמוך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נשים הרות סובלות ממגוון הפרעות עוריות, הדורשות טיפול מקומי בקורטיקוסטרואידים. עם זאת, הבטיחות של קורטיקוסטרואידים מקומיים בהיריון אינו מובן היטב.

כעת הם השלימו סקירה של חמישה מחקרי עוקבה ותשעה מחקרי מקרה-ביקורת. מרבית המחקרים לא זיהו קשר בין שימוש אימהי בסטרואידים מקומיים ובין תוצאות הריון, כולל לידה מכשירנית או ניתוח קיסרי, מומים מולדים, לידה מוקדמת, תמותת עובר ומדד אפגר נמוך.

מניתוח נתונים שהתבסס על פוטנטיות הסטרואידים גם לא עלה קשר בין שימוש אימהי ובין תוצאי היריון אלו. עם זאת, מהעדויות עולה סיכון מוגבר למשקל לידה נמוך כאשר אימהות השתמשו בתכשירים מקומיים פוטנטיים או פוטנטיים מאוד, אך לא בקרב אימהות שהשתמשו במכשירים בעלי פוטנטיות חלשה או בינונית.

באופן ספציפי, מחקר אחד הדגים קשר מנה-תגובה בין שימוש אימהי בסטרואידים מקומיים ובין משקל לידה נמוך, בעוד ששני מחקרים אחרים הדגימו קשר משמעותי בין שימוש אימהי בתכשירים פוטנטיים או פוטנטיים מאוד ובין משקל לידה נמוך. מחקר נוסף הדגים סיכון מוגבר למשקל לידה נמוך באלו שנחשפו למעל 300 גרם של תכשירים מקומיים פוטנטיים או מאוד פוטנטיים לאורך ההיריון.

מנגד, שימוש אימהי בקורטיקוסטרואידים מקומיים בעלי פוטנטיות נמוכה או בינונית לא נקשר משקל לידה נמוך.

למרות ששימוש אימהי בקורטיקוסטרואידים מקומיים בעלי פוטנטיות נמוכה או בינונית הפחית את הסיכון לתמותת עובר (סיכון יחסי של 0.70), לא תועד קשר מנה-תגובה. לא תועדה השפעה דומה בנשים שהשתמשו בתכשירים מקומיים פוטנטיים או מאוד פוטנטיים.

החוקרים כותבים כי רופאים ונשים הרות יכולים להתבסס על העדויות בקבלת החלטות באשר לשימוש בקורטיקוסטרואידים מקומיים.

JAMA Dermatol 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה