האם הפחתת צריכת מלח מפחיתה את הסיכון לכאבי ראש? (Am J Public Health)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Public Health עולה כי הפחתת צריכת מלח, המומלצת כיום לאיזון לחץ דם, עשויה גם להביא להפחתת היארעות כאבי ראש במטופלים מבוגרים הסובלים מיתר לחץ דם.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות של הפחתת צריכת נתרן על הופעת כאבי ראש. מחקר Trial of Nonpharmacologic Interventions in the Elderly כלל 975 גברים ונשים בגילאי 60-80 שנים עם יתר לחץ דם. המשתתפים חולקו באקראי להתערבות להפחתת צריכת נתרן או קבוצת ביקורת והיו במעקב למשך 36 חודשים. המחקר נערך בין השנים 1992-1995 בארבעה מרכזים קליניים בארצות הברית.

ההבדל הממוצע בהפרשת נתרן בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת היה משמעותי בכל ביקור במהלך המעקב, עם הבדל ממוצע של 38.8 מילימול ביממה. הופעת כאבי ראש הייתה נמוכה יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות (10.5%) בהשוואה לקבוצת הביקורת (14.3%) עם יחס סיכון של 0.59. הסיכון לכאבי ראש היה קשור באופן מובהק ולא ליניארי עם ההפרשה הממוצעת של נתרן במהלך המעקב, ללא תלות במדידת לחץ הדם האחרונה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפחתת צריכת נתרן עשויה להוביל להפחתת היארעות כאבי ראש במבוגרים עם יתר לחץ דם.

Am J Public Health. 2016;106(7):1270-1275

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחקר River Stent: הרחבה של הסינוסים המוחיים הוורידיים עם סטנט בטוח ויעיל וניתן להערכה מלאה באמצעים לא־פולשניים

מחקר River Stent: הרחבה של הסינוסים המוחיים הוורידיים עם סטנט בטוח ויעיל וניתן להערכה מלאה באמצעים לא־פולשניים

מקור: Journal of NeuroInterventional Surgery
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|05/09/2025

ה־Commentary מציג סקירה מקצועית של ניסוי River Stent, אשר בדק את הבטיחות והיעילות של התקנת סטנט ייעודי בסינוסים הוורידיים התוך־גולגולתיים לטיפול ב־Idiopathic Intracranial Hypertension (IIH)

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן