טיפול ארוך-טווח ב-Pioglitazone בטוח ויעיל בחולים עם קדם-סוכרת או סוכרת מסוג 2 ו-NASH (מתוך Ann Intern Med.)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש להערכת תוצאות הטיפול ב-Pioglitazone (אקטוס) בחולים עם קדם סוכרת או סוכרת מסוג 2 ו-NASH (Nonalcoholic Steatohepatitis), מהן עולה כי מדובר בטיפול בטוח ויעיל בטווח הארוך.

המחקר האקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, כלל 101 חולים עם קדם-סוכרת או סוכרת מסוג 2 ועדות בביופסיה ל-NASH. כל החולים הקפידו על דיאטה היפוקלורית (חסר 500 קילו-קלוריות ביום מצריכה קלורית לשמירת משקל נוכחי) ולאחר מכן חולקו באקראי לטיפול ב-Pioglitazone במינון 45 מ”ג/יום, או פלסבו, למשך 18 חודשים, ולאחר מכן 18 חודשים של שלב בתווית-פתוחה עם טיפול ב-Pioglitazone.

התוצא העיקרי היה ירידה של לפחות 2 נקודות במדד פעילות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול בשתי קטגוריות היסטולוגיות, ללא החמרת פיברוזיס. תוצאים משניים כללו תוצאים היסטולוגיים אחרים, תכולת טריגליצרידים בכבד כפי שנקבע לפי בדיקת MRI ו-Proton Spectroscopy, ומדדים מטבוליים.

מבין החולים שחולקו באקראי לטיפול ב-Pioglitazone, ב-58% תועד התוצא העיקרי (הבדל של 41 נקודות אחוז) וב-51% תועדה רזולוציה של NASH (הבדל של 32 נקודות אחוז). הטיפול הפעיל לווה גם בשיפור במדדים היסטולוגיים פרטניים, כולל מדד פיברוזיס, הפחתת תכולת טריגליצרידים בכבד ושיפור רגישות לאינסולין ברקמת שומן, כבד ושריר. כל השיפורים במדדים המטבוליים וההיסטולוגיים שתועדו לאחר 18 חודשים נשמרו לאחר 36 חודשי טיפול.

שיעור האירועים החריגים הכולל לא היה שונה בין הקבוצות, אם כי העליה במשקל הייתה גדולה יותר עם Pioglitazone (2.5 ק”ג לעומת פלסבו).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ארוך-טווח ב-Pioglitazone בטוח ויעיל בחולים עם עם קדם-סוכרת או סוכרת מסוג 2 ו-NASH.

Ann Intern Med. 2016;165(5):305-315

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה