מדד סיכון גנטי לויטמין D מנבא טרשת נפוצה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ANA)

במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ANA (American Neurological Association) הציגו חוקרים ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי מדד סיכון גנטי המסייע בזיהוי סיכון לרמות נמוכות של וויטמין D עשוי לסייע בניבוי הסיכון להישנות טרשת נפוצה בילדים. הממצאים מספקים עדויות נוספות התומכות, אך לא מהוות הוכחה, בתיאוריה לפיה לוויטמין D קשר סיבתי עם המחלה.

מדגם המחקר כלל חולים משני מרכזי טיפול בטרשת נפוצה בילדים, שענו על הקריטריונים של טרשת נפוצה בילדים או CIS (Clinically Isolated Syndrome) עם סיכון גבוה לטרשת נפוצה. במהלך המעקב וההערכות הישנות, דגימות דנ”א של החולים נבחנו ל-29 פולימורפיזמים בגנים המעורבים במסלול ויטמין D, שזוהו כבעלי השפעה על רמות ויטמין D בבני אדם.

ניתוח סטטיסטי הוביל לנתונים לפיהם 6 מבין 29 הפולימורפיזמים שנבחנו נקשרו באופן מובהק עם רמות וויטמין D בילדים עם טרשת נפוצה, לאחר תיקון להשוואות מרובות.

בקבוצה הראשונה שכללה 182 ילדים, מדד סיכון גבוה עם נשיאת כל 6 האללים בסיכון לווה ברמות וויטמין D שהיו בממוצע נמוכות ב-15 ננוגרם/מ”ל. ההבדל היה בעל מובהקות סטטיסטית גבוהה ומדד הסיכון סיפק הסבר ל-13% מהשונות ברמות וויטמין D.

במדגם נוסף של 110 חולים זוהתה השפעה בגודל כמעט זהה של 15 ננוגרם/מ”ל ברמות וויטמין D, עם הסבר ל-8.7% מהשונות ברמות וויטמין D.

עליה של 6 יחידות במדד סיכון וויטמין D לוותה בעליה של 94% בסיכון להישנות.

החוקרים מסבירים כי מעבר לחשיבות בהערכת הסיכון להישנות טרשת נפוצה, למדד הסיכון הגנטי עשויות להיות השלכות מעבר לטרשת נפוצה. הממצאים תומכים בקשר סיבתי בין וויטמין D ובין הישנות טרשת נפוצה ומדד הסיכון עשוי לסייע במצבי מחלה אחרים בהם ויטמין D תורם למהלך המחלה.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ANA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה