רופאים רבים אינם מעריכים נכונה כאב בילדים (Emerg Med J)

במאמר שפורסם בכתב העת Emergency Medicine Journal מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי ישנם הבדלים ניכרים בהערכת כאב בילדים בין ילדים, הורים ורופאים, כאשר רופאים במחלקות רפואה דחופה נוטים לתת-הערכה משמעותית של כאב בילדים.

החוקרים השוו את הערכות הכאב ע”י רופאים, הורים ו-243 ילדים בגילאי 3-15 שנים, שטופלו בחודש אחד במחלקה לרפואה דחופה. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 10.6 שנים. 51 רופאים חדר מיון לקחו חלק במחקר, אף אחד מהם לא היה מומחה ברפואת ילדים. השאלון כלל מדדי כאב תואמים לגיל.

ההורים העריכו את הכאב לפני הילדים, אך ההורים והילדים לא היו סמויים לחלוטין לתשובות אחד של השני. רופאים לא היו מודעים להערכות הילדים וההורים.

רופאים העריכו כאב ממוצע של 3.2 בסולם דירוג מסספרי, בעוד שהמדד עמד על 4.8 לפי הערכות ההורים ועל 5.5 לפי הערכות הילדים.

שיעורי ההסכמה בהערכת עוצמת הכאב בין ילדים ורופאים עמדו על 14.6%. ההסכמה בין ההורים והרופאים עמדה על 15%. ההסכמה בין ההורים והילדים עמדה על 40.1%.

הורים טיפלו במשככי כאבים ל-14% מהילדים לפני ההתייעצות. בתת-קבוצה זו, הרופאים העריכו את עוצמת הכאב הממוצעת סביב 3.2, זאת בהשוואה להערכה של 5.6 לפי ההורים ו-6.5 לפי הילדים.

באופן כללי, רופאים העריכו את רמת הכאב בהיקף של 2.3 נקודות פחות מהערכות הילדים ו-1.6 נקודות פחות מהערכות ההורים. ההבדל בין ההורים והילדים עמד על 0.7 נקודות.

הערכת דרגת הכאב הממוצעת ע”י רופאים עמד על 3.2 נקודות מתחת להערכה של ילדים בגילאי 3-8 שנים ו-1.8 נקודות מתחת להערכת ההורים שלהם. בילדים בגילאי 9-15, הערכת הרופאים הייתה נמוכה ב-2 נקודות מזו של החולים וב-1.5 נקודות מזו של ההורים.

למעט שברים, רופאים נטו לתת-הערכה משמעותית של הכאב בהשוואה להורים ולידלים. הם סיפקו משככי כאבים ל-8.6% מהילדים עם עוצמת כאב ממוצעת משוערת של 4.9 נקודות. רק 42.1% מהילדים עם כאב חמור (דירוג 7 נקודות ומעלה) טופלו במשככי כאבים.

החוקרים קוראים לרופאים להיות עקביים יותר באופן הערכת הכאב בילדים.

Emerg Med J 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה