הערכת השפעת צריכת ביצים על אירועים מוחיים ומחלת לב כלילית (J Am Coll Nutr)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Nutrition מדווחים חוקרים על ממצאים חדשים, המציתים מחדש את המחלוקת בנושא התועלת או הנזק של צריכת ביצים במונחים של אירועים מוחיים או מחלת לב כלילית. מתוצאות סקירה חדשה שכללה שבעה מחקרים עלה כי צריכת ביצה אחת ביום לוותה בירידה של 12% בסיכון לאירועים מוחיים, בהשוואה לצריכת כמות קטנה יותר. מנגד, לא זוהה קשר בין צריכת ביצים ובין הסיכון למחלת לב כלילית.

החוקרים השלימו חיפוש מקיף לזיהוי מאמרים שפורסמו בספרות הרפואית עד אוגוסט 2015. הם התמקדו במחקרי עוקבה פרוספקטיביים שדיווחו על הקשר בין צריכת ביצים ובין מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים. מטה-אנליזה שימשה לחישוב SRRE (Summary Relative Risk Estimate) לצריכה רבה לעומת מעטה של ביצים.

הסקירה כללה שבעה מחקרים והתוצאות הצביעו על ירידה של 12% בסיכון לאירועים מוחיים עם צריכת ביצים רבה (לפחות ביצה אחת בכל יום) לעומת צריכה מעטה של ביצים (פחות משתי ביצים בשבוע), עם הטרוגניות מעטה. עוד זוהה הבדל לא מובהק סטטיסטית עם צריכת ביצים רבה לעומת מעטה מבחינת הסיכון למחלת לב כלילית.

החוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי מכוון אך לא זיהו מגמת מנה-תגובה ברורה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-בסיס ממצאי הסקירה החדשה, צריכת עד ביצה אחת ביום עשויה לתרום להפחתת הסיכון לאירועים מוחיים וצריכת ביצים כל יום אינה משפיעה על הסיכון למחלת לב כלילית.

J Am Coll Nutr. 2016;35:704-716

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

מקור: Age and Ageing
פרופ' אלי מזרחי
פרופ' אלי מזרחי
אין תגובות|18/05/2026

מחקר רב־מרכזי חדש שבחן את השכיחות ואת המשמעות הקלינית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבבי  (Perioperative Myocardial Injury/Infarction  – PMI) בקרב מטופלים מבוגרים העוברים ניתוחים גדולים

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

מקור: Neurology
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|13/05/2026

מחקר זה נועד לבחון אם נוכחות של כמה קריטריונים ממאירים במקביל משפרת את הדיוק בניבוי תוצאות נוירולוגיות גרועות ומפחיתה את חוסר הוודאות

אפיבקסבן והסיכון לשבץ חוזר בהפרעה בפעילות חדר שמאל; ניתוח משני של ניסוי ARCADIA Trial

אפיבקסבן והסיכון לשבץ חוזר בהפרעה בפעילות חדר שמאל; ניתוח משני של ניסוי ARCADIA Trial

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|10/02/2026

יש אי־וודאות משמעותית לגבי הקשר בין אי־ספיקת חדר שמאל (Left Ventricular Dysfunction, LVD) לבין הסיכון לשבץ חוזר, וכן לגבי סוג הטיפול האנטיתרומבוטי האופטימלי למניעת שבץ חוזר בקבוצת חולים זו

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן