תגובת טסיות ל- Clopidogrel עשויה להיות ירודה במטופלים עם סוכרת (מתוך Diabetes Care)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת פברואר של Diabetes Care, עולה כי למטופלים עם סוכרת,  שעוברים השתלת סטנט בעורק קורונרי לטיפול בסינדרום קורונרי חד סימפטומטי, יש תגובה נמוכה יותר למינון של 600 mg של clopidogrel, דבר הקשור לירידה בתגובת הטסיות.

סוכרת סוג 2 מלווה בהפרעות בתפקוד טסיות, דבר המוביל להאצת תהליך טרשת העורקים ועלייה בסיכון לסיבוכים אתרו-תרומבוטיים. לאחרונה, שונות גדולה בתגובה ל- clopidogrel, שנמדדה בעזרת בדיקות תפקוד טסיות, דווחה בקרב מטופלים עם PCI (percutaneous coronary intervention), והיפו תגובתיות ל- clopidogrelנחשבה כמשפיעה על תוצאות קרדיאליות במטופלים אלה.

במחקר השתתפו 485 מטופלים העוברים PCI, ל-161 (33.2%) היה סוכרת, 264 (54%) עברו פרוצדורה אלקטיבית לטיפול באנגינה יציבה ו-221 (46.0%) טופלו ב-PCI עבור סינדרום קורונרי חד.

היענות טסיות לאחר טיפול ל- clopidogrel, שנמדדה על ידי ADP-induced light transmittance aggregometry, הייתה נמוכה יותר בקרב מטופלים עם סוכרת (40% מול 31.8%, P = .01), אך לא היה הבדל משמעותי של סוכרת על אגרגציה כתוצאה מקולגן (42.5% מול 36.7%, P = .10).

בתת קבוצה של מטופלים עם סטנט קורונרי לטיפול באנגינה יציבה ומטופלים עם סינדרום קורונרי חד, לחולי סוכרת עם סינדרום קורונרי חד היו משמעותית יותר אגרגציה לאחר טיפול (ADP, 46.3%; P = .002 וקולגן, 45.7%, P = .005) בהשוואה לחולים לא סוכרתיים עם סינדרום קורונרי חד.

בחולי סוכרת עם אירועים קורונרים חדים, אגרגציה כתוצאה מ-ADP הייתה גבוהה 6-12 שעות לאחר התחלה לראשונה של טיפול ב- clopidogrel. על כן, עיכוב טסיות היו דומה בחולים סוכרתיים ולא סוכרתיים.

חולים סוכרת עם ACS הראו תגובה נמוכה יותר למינון העמסה 600 mg של clopidogrel. לדברי החוקרים, הם מצאו, שסוכרת סוג 2 קשורה עם ירידה בתגובת טסיות בחולה הטרוגני עם מחלת עורק קורונרי סימפטומטית. למרות שפרטים עם סוכרת לעיתים קרובות מופיעים עם גורמי סיכון קרדיווסקולריים אחרים (כגון היפר טונוס ודיסליפידמיה) התורמים לאקטוב כרוני של הטסיות, לא ניתן להבחין בהבדל משמעותי של גורמים אלה בין חולים סוכרתיים ולא סוכרתיים.

מגבלות המחקר כוללות כשלון להעריך עיכוב יחסי על ידי מדידה של ראקטיביות פרה טיפולית או להעריך את השפעת הטיפול באינסולין על שייר פעילות הטסיות.

החוקרים מסכמים ואומרים כי למרות שחולים סוכרתיים יכולים ליהנות מאפקטים אנטי תרומבוטיים של clopidogrel, מידע קודם ונוכחי מציע כי טיפול אנטי טסיות מוגבר בחולי סוכרת סוג 2 עם אירועים קורונרים חדים עשוי לשפר תוצאות קרדיווסקולריות. יש צורך במחקרים נוספים כדי להדגים יתרון קליני של חומר אנטי טסיות מוגבר או אלטרנטיבי בחולי סוכרת.

Diabetes Care. 2007;30:372-374

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה