אבני מרה שכיחות בחולים המטופלים בהזנה פראנטרלית ביתית (J Am Coll Surg)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון ינואר של Journal of the American College of Surgeons, עולה כי למרות שחולים המטופלים בהזנה פראנטרלית ביתית (HPN Home Parenteral Nutrition) סובלים לעיתים קרובות מאבני מרה, שיעור הסיבוכים בחולים אלו נמוך.

לדברי החוקרים, לפני עשור, הוכח כי הזנה פראנטרלית מעלה את הסיכון לאבני מרה וסיבוכים ביליארים, אך התקדמויות בתחום הזנה פראנטרלית ביתית, שינו את הסיכונים הללו.

החוקרים בחנו את היארעות אבני מרה שקטות ו-Sludge, סיבוכים ביליאריים וגורמי סיכון הקשורים בהופעת Cholelithiasis וסיבוכים ביליארים בחולים שטופלו ב-HPN.

כרבע מבין 153 המשתתפים במחקר עברו כריתת כיס מרה לפני HPN. רק שני חולים הוצגו עם סיבוכים ביליארים במהלך תקופת המעקב. מבין 119 החולים הנותרים, 45 פיתחו אבני מרה, Sludge, או את שניהם.

9 חולים (7.6%) פיתחו סיבוכים בילאריים במהלך תקופת המעקב. בדומה למצב עם אבני מרה ו-Sludge, רק ירידה בהכנסת מזון לגוף לוותה בעליה בסיכון לסיבוכים בילארים.

הקשר בין ירידה בהכנסת מזון לגוף ומחלה וסיבוכים ביליארים מצביע על חשיבות השמירה על תזונה קבועה (גם ע”י זונדה במידת הצורך) בחולים עם HPN וכיס מרה, במידה וצפויה תקופה ממושכת ללא צריכה תזונתית, או עם צריכה מינימלית.

לאור הממצאים, נראה כי יש לשקול כריתת כיס מרה מניעתית בזמן לפרוטומיה מסיבות אחרות (בעיקר בהשבת רציפות מערכת העיכול), במידה ויש אבני מרה או Sludge. יש לבדוק את חשיבות כריתת כיס מרה מניעתית במטופלי HPN, במחקרים עתידיים.

J Am Coll Surg 2007;204:13-21.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה