חשיבות ROMS בטיפול באיסכמיה מזנטריאלית חריפה (J Vasc Surg)

מממצאי מחקר חדש עולה כי ROMS (Retrograde Open Mesenteric Stenting), הינו אלטרנטיבה יעילה למעקף כירורגי לטיפול באיסכמיה מזנטריאלית חסימתית חריפה.

באופן מסורתי, איסכמיה מזנטריאלית חריפה טופלה בשיטות מעקף כירורגי, אך שיעורי התמותה עמדו על 75-100%. גישות אנדווסקולריות מילעוריות שימשו לטיפול באיסכמיה מזנטריאלית כרונית, אך לא כ”כ במקרים של איסכמיה חריפה, מאחר שאינם מאפשרים להעריך את הויאביליות של המעי, ודורשים כישורים טכניים גבוהים, בזמן שדרושה רה-וסקולריזציה מהירה.

החוקרים מסבירים כי ROMS משלב לפרוטומיה פתוחה עם Retrograde Stenting של SMA (Superior Mesenteric Artery). בניגוד ל-Antegrade Percutaneous Stenting, שיטה זו מאפשרת להעריך ולכרות את חלקי המעי שאינם ויאבילים לאחר רה-וסקולריזציה.

במחקר הנוכחי, החוקרים השוו את התוצאות של 5 חולים עם איסכמיה מזנטריאלית חריפה, לאחר טיפול במעקף כירורגי, שני חולים טופלו בגישת Antegrade Percutaneous Stenting ו-6 ב-ROMS.

בכל החולים השיגו הרופאים רה-וסקולריזציה משביעת רצון. ב-5 מ-6 המטופלים בגישת ROMS, ניסיון טיפול קודם בשיטת Antegrade Stenting, כשל.

שיעורי התמותה בבית החולים בעקבות ROMS עמדו על 17%, נמוכים בהרבה משיעורים של 80% ו-100%,בעקבות מעקף כירורגי ו-Antegrade Stenting, בהתאמה. משך השהות הממוצע בבית החולים לאחר ROMS, עמד על 20 ימים.

לאחר השחרור מבית החולים, אחד מחמשת החולים לאחר ROMS נפטר לאחר חודש, בעקבות קרע של מפרצת בטנית. במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 13 חודשים, 2 מ-4 החולים נפטרו מסיבות שאינן קשורות, למרות ששניהם סבלו מהיצרות אסימפטומטית חוזרת של SMA. שני החולים האחרים נותרו בחיים ובריאים, אך אחד נזקק ל-Percutaneous Stenting בעקבות היצרות חוזרת אסימפטומטית פרוגרסיבית.

החוקרים מציינים כי יש לעקוב אחר מספר גדול יותר של חולים, באופן פרוספקטיבי, בכדי לקבוע את ההשפעה של ROMS על שיעורי התחלואה והתמותה. עם זאת, לאור ניסיונם עם שיטה זו, בקבוצת חולים נבחרת זו, הם רואים ב-ROMS כטיפול הבחירה מבין השיטות לרה-וסקולריזציה.

J Vasc Surg 2007

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה