האם יש עדיפות לטיפול כירורגי במקרים של היצרות תעלת עמוד-שדרה מותני? (Spine)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון ינואר של Spine, עולה כי טיפול כירורגי הביא לשיפור ניכר יותר בכאבי גב תחתון וכאבי רגליים, בחולים עם היצרות דגנרטיבית של תעלת-עמוד שדרה מותני תחתון, בהשוואה לטיפול לא-כירורגי.

לדברי החוקרים, עד כה, לא נערכו מחקרים לבדיקת יעילות הניתוח בהשוואה לטיפול שמרני בהיצרות תעלת עמוד-שדרה. החולים שנכללו במחקר הנוכחי סבלו מ-LSS (Lumbar Spinal Stenosis), עם היצרות בולטת של תעלת עמוד השדרה בבדיקה רדיוגרפית, כאבי גב ממושכים, שהקרינו לעכוז ולגפיים התחתונות, הפרעה נוירולוגית, ומוגבלות גופנית. עם זאת, החולים לא סבלו מחסרים נוירולוגים פרוגרסיבים, או כאב עיקש שחייבו התערבות כירורגית.

החולים שהשתתפו במחקר היו במצב שנחשב כמתאים לטיפול כירורגי או לא-כירורגי. 4 בתי חולים אוניברסיטאיים קבעו את הקריטריונים לסיווג של LSS דגנרטיבי, הפרוצדורות הרדיוגרפיות, עיקרי הניתוח, אפשרויות טיפול לא-כירורגיות ופרוטוקולי מעקב.

מבין 94 חולים שהשתתפו במחקר, 50 חולקו לטיפול כירורגי ו-44 לטיפול לא-כירורגי. הניתוח כלל למינקטומיה תחתונה של הסגמנט המוצר (Undercutting Laminectomy), ב-10 חולים בוצע גם איחוי Transpedicular Fusion.

המדד העיקרי התבסס על הערכה של המוגבלות תפקודי, על-פי מדד ODI (Oswestry Disability Index, בסולם של 0-100). מדדים אחרים כללו את עוצמת כאבי הגב והרגליים, שדורגו בסולם שנע בין 0 ל-10, ודיווח עצמי ונמדד של יכולת ההליכה בתחילת המחקר ובמהלך בדיקות המעקב, לאחר 6, 12 ו-24 חודשים.

שתי קבוצות הטיפול זכו לשיפור במהלך המעקב, אך טיפול ניתוחי הביא לשיפור טוב יותר לאחר שנה אחת, עם הבדל ממוצע של 11.3 עבור מוגבלות (95% CI = 4.3-18.4),  1.7 עבור כאבים ברגליים (95% CI = 0.4-3), ו-2.3 עבור כאבי גב (95% CI = 1.1-3.6). לאחר מעקב של שנתיים, ממוצע ההבדלים לא היה כה בולט 7.8 עבור מוגבלות (95% CI = 0.8-14.9), 1.5 עבור כאבי רגליים (95% CI = 0.3-2.8), ו-2.1 עבור כאבי גב (95% CI = 1.0-3.3).  יכולת ההליכה, הן המדווחת והן הנמדדת, היתה דומה בשתי קבוצות הטיפול.

למרות שהחולים השתפרו במהלך מעקב של שנתיים, ללא קשר לטיפול הראשוני, אלו שנותחו דיווחו על שיפור גדל יותר בכאבי הרגליים, כאבי הגב ומוגבלות כללית. היתרון היחסי של טיפול כירורגי הצטצמצם עם הזמן, אך תוצאות הניתוח נותרו חיוביות לאחר שנתיים.

החוקרים ממליצים על תקופת מעקב ארוכה יותר, במידה והבדלים אלו ישמרו לאחר שנתיים.

לסיכום, בחולים עם היצרות של תעלת עמוד שדרה, ניתוח להקלה על הלחץ מביא לשיפור בכאבי הגב, בכאבי הרגליים ובמוגבלות הכללית. מאחר ונרשם שיפור בולט גם בטיפול לא-כירורגי, החוקרים מעלים את האפשרות שיש להמליץ בזהירות על טיפול כירורגי, ורק לאחר טיפול שמרני.

Spine. 2007;32:1-8.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה