תסמיני PTSD מעלים סיכון למחלת לב כלילית (מתוך Arch Gen Psychiatry)

מחקר חדש מצא, כי סימפטומטולוגיה גבוהה יותר של תסמונת דחק פוסט טראומטית (PTDS) עלולה להעלות את הסיכון למחלת לב כלילית בגברים מבוגרים.

לדברי החוקרים, מגוון משתנים של PTDS, כגון רמות גבוהות של פעילות סימפטטית והפרעה בוויסות ציר היפותלמוס-היפופיזה-אדרנל, קושרו לסיכון לנזק עורקי ולמחלת לב כלילית. מאחר שהפרעות פסיכולוגיות מצויות לעיתים קרובות בקרב חולי לב, לא ברור האם הבעיות הפסיכולוגיות מקדימות את המחלה הלבבית או מתרחשות כתוצאה ממנה.

החוקרים העריכו נתונים מגברים, ששירתו בצבא האמריקני והשלימו את ה-Mississippi Scale for Combat-Related PTSD ב-1990 (1002=n) או את ה-Minnesota Multiphasic Personality Inventory 2 Keane PTSD scale ב-1986 (944=n). כאשר התוצאה העיקרית הייתה היארעות מחלת לב כלילית במהלך מעקב עד מאי 2001.

נמצא, כי עבור כל עלייה בסטיית תקן אחת ברמת הסימפטומים ב- Mississippi Scale for Combat-Related PTSD, הגברים הראו סיכון יחסי מתוקן לגיל של 1.26 לאוטם שריר לב לא פטאלי ולמחלת לב כלילית פטאלית יחד, ושל 1.21 לכל התוצאות של מחלת לב כלילית (אוטם שריר לב לא פטאלי, מחלת לב כלילית פטאלית ואנגינה). תבנית תוצאות דומה התקבלה בשימוש ב- Multiphasic Personality Inventory 2 Keane PTSD scale.

לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון המדגים קשר פרוספקטיבי בין תסמיני PTSD ומחלת לב כלילית, ותוצאותיו מראות כי רמה גבוהה יותר של תסמיני PTSD עלולה להעלות את הסיכון למחלת לב כלילית בגברים מבוגרים.

לסיכום, על אף שקיימות השערות רבות אודות הקשר בין PTSD ומחלת לב כלילית, מרבית ההוכחות הקיימות מקשרות באופן בלתי ישיר את PTSD עם גורמי סיכון כליליים או עם תהליכים נוירואנדוקריניים, הידועים כקשורים להפרעה בוויסות הקרדיווסקולרי. תוצאות המחקר מציעות, כי חשיפה לטראומה ולסטרס ממושך מעלה לא רק את הסיכון לבעיות נפשיות קשות, אלא אף למחלת לב כלילית.

הערת המערכת: לנו בישראל למחקר הזה משמעות רבה…רק לאחרונה דווח על כך שכשליש מתושבי הצפון סובלים מהפרעות פוסט טראומטיות בעקבות המלחמה בצפון.

https://www.e-med.co.il/emed/new/usersite/content.asp?CatID=17&ContentID=106546

כמו כן, מעניין להזכיר בהקשר זה את הערתו של פרופ’ כץ מתוך תיאור מקרה שהוצג לאחרונה ממערך הלב בברזילי באשקלון על הקשר בין אישפוזים בגין תסמונת כלילית חדה לנפילת קסאמים.

http://www.israel-heart.org.il/barzilai_case.html

Arch Gen Psychiatry. 2007;64:109-116

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה