השפעת הזנה מוקדמת בפגים על רגישות לאינסולין וגדילה בילדות המאוחרת / מאת ד”ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

ממחקר חדש עולה, כי הזנה מוקדמת בפגים עשויה להשפיע בהמשך על העלייה במשקל ועל הרגישות לאינסולין.

פגים נוטים להוריד רגישות לאינסולין. האטיולוגיה לעמידות זאת לאינסולין איננה ידועה.

מטרת המחקר הייתה להעריך הזנה בתינוקות, ואת השפעתה על הרגישות לאינסולין ועל הגדילה לאחר הינקות, בילדים שנולדו לפני גיל הריון של 32 שבועות.

במסגרת המחקר גויסו 56 ילדים בריאים, נורמאליים מבחינה התפתחותית, בגילאי 4-10 שנים. 37 נולדו לפני שבוע 32 להריון, ו-19 ששימשו כביקורת נולדו במועד, במשקל לידה גבוה מאחוזון 10. רגישות לאינסולין חושבה מבדיקת סבילות לגלוקוז ע”י בדיקות דם חוזרות במשך 90 דקות. נתונים פרינטאלים, תזונתיים ואודות גדילה נאספו רטרוספקטיבית מהרשומות הרפואיות מהתקופה הניאונטאלית ומהינקות המוקדמת.

הפגים שנולדו לפני השבוע ה-32 להריון, הראו ירידה ברגישות לאינסולין בהשוואה לאלה שנולדו במועד (13.8 לעומת 30.6). הזנה ניאונטאלית לא נמצאה קשורה לרגישות לאינסולין; אולם, כל התינוקות הראו רמות חלבון לא תקינות בחודש הראשון, ובהמשך צריכה עודפת של שומן. פגים שהראו עלייה גדולה יותר במשקל היו בעלי רגישות נמוכה יותר לאינסולין. צריכה גבוהה של פחמימות בחודש הראשון לחיים נמצאה קשורה לעלייה גדולה יותר במשקל, כאשר לא נצפה קשר בין העלייה במשקל ובין צריכת חלבונים או שומנים.

לסיכום, ילדים שנולדו פגים נמצאו כבעלי תנגודת לאינסולין ומקבלים הזנה ניאונטאלית תת-אופטימלית. עלייה גדולה יותר במשקל בילדות מדגישה ירידה זאת ברגישות לאינסולין, ונראית קשורה להזנה מוקדמת. עפ”י השערת החוקרים, תזונה עתירת פחמימות בתקופה הניאונטאלית עלולה להביא לעלייה גדולה יותר במשקל ולירידה גדולה יותר ברגישות לאינסולין בילדים אלה.

הערות עורך:

ממחקר למחקר אנו רואים עד כמה אנו לא יודעים את הכל לגבי תזונת תינוקות בכלל ופגים בפרט. עד כה מירב העבודות התרכזו בעלייה במשקל, אולי כעת נראה גם ירידה ברגישות לאינסולין. מעט מפתיע כי הפחמימות הן אלו האחראיות על העלייה במשקל בעיקר ולא השומנים או החלבונים.


PEDIATRICS 118 ,2006: 1943-1949

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה