האם השתלת תאי גזע מעלה את הסיכון לממאירות בעתיד? (Cancer)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון 27 בנובמבר של Cancer, עולה כי 10 שנים לאחר השתלת תאי גזע, הסיכון לסרטן סולידי שני, גבוה פי 2, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. החוקרים מציינים כי הסיכון קיים בעיקר בחולים מעל גיל 40, ובחולים שקיבלו תאי גזע מתורמת. במקרים אלו, הסיכון גבוה כמעט פי 4.

לדברי החוקרים, רופאים צריכים להיות מודעים לאפשרות זו לאחר השתלה. 10 שנים לאחר השתלה, עלולים להאמין כי הכל בסדר, אך זו בדיוק התקופה בה מתפתח גידול שני, ויש לעקוב אחר החולים לתקופה בלתי-מוגבלת.

החוקרים היו מופתעים שהסיכון לסרטן המשיך לעלות עם הזמן. הם גם לא ציפו לראות עליה בסיכון בחולים שעברו השתלת תאי גזע מתורמות ממין נקבה, ממצא שלדבריהם לא זוהה מעולם.

השתלת תאי גזע המטופויאטים היא אופציית טיפול במחלות מסכנות חיים, דוגמאת לוקמיה ותסמונת מיאלודיספלסטית. התהליך הורס את תאי הגזע הפגועים במח העצם של החולה, ומחליף אותם בתאי גזע של תורם מתאים. אולם, אותו תהליך קשור במספר תופעות לוואי קשות בטווח הקצר, דוגמאת מוקוזיטיס, זיהומים, וחסימה וסקולרית כבדית, וכן סיבוכים ארוכי טווח, הכוללים התפתחות סרטן שני, לרוב סולידי.

החוקרים סקרו 926 רשומות רפואיות, של חולים שעברו השתלה אלוגנית במהלך תקופה של 18 שנים. 28 חולים פיתחו 30 גידולים ממאירים. יחס הסיכונים להתפתחות ממאירות סולידית שניה, לאחר השתלה, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, בהתאמה לגיל ומין, עמדה על 1.85 (95% CI = 1.0-3.06, p=0.019).

ממאירויות הופיעו לאחר חציון של 6.8 שנים מההשתלה, עם היארעות מצטברת ל-10 שנים של 3.1% (95% CI = 2%-5%, כל הגידולים הסולידים), ו-2.3% (95% CI = 1%-4%, לא כולל Basal Cell Carcinoma ו-Carcinoma in Situ).

הכותבים מדגישים כי חשיבות טיפולי כימותרפיה והקרנות לפני ההשתלה, במניעת התפתחות גידול סולידי משני, עדיין אינה ברורה. למרבה הצער, אין תיעוד מקיף של טיפולי כימותרפיה לפני השתלה, לכן, לא ניתן להעריך את ההשפעה של טיפולי כימותרפיה מוקדמים על הסיכון להתפתחות ממאירות סולידית שניה, לאחר השתלה אלוגנית. עם זאת, החוקרים לא מצאו שכיחות מוגברת של ממאירות שניה בחולים שעברו טיפולי הקרנות, לפני ההשתלה.

מאחר שהסיכון להתפתחות ממאירות שניה לאחר השתלה ממשיכה לעלות עם הזמן, יש להרחיב את המעקב בכדי להעריך טוב יותר את היארעות וגורמי הסיכון להתפתחות הממאירויות.

Cancer. Published online November 27, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה