מינון גבוה של Atorvastatin מוריד את הסיכון לשבץ בנבדקים עם מחלה קורונרית יציבה (מתוך J Am Coll Cardiol)

הורדת רמת LDL כולסטרול אל מתחת ל-100 mg/dl בעזרת מינון גבוה של atorvastatin יכול להוריד מאוד את הסיכון לשבץ איסכמי ולאירועים צרבווסקולרים בחולים עם מחלה קורונרית יציבה, כך עולה מניתוח מידע של מחקר TNT (Treating to New Targets).

ממצאי המחקר, שפורסמו במהדורת נובמבר של Journal of the American College of Cardiology, גם מצביעים על כך, שהטיפול לא מעלה את הסיכון לשבץ המורגי.

מחקרים קודמים דיווחו על כך, שהורדת רמת LDL כולסטרול בעזרת סטטינים יכולה להוריד את הסיכון לאירועים צרברווסקולרים בחולים עם מחלה קורונרית יציבה, אך היתרון המוסף של הורדת רמות LDL כולסטרול מתחת ל-100 mg/dl טרם נקבע. יתרה מכך, יש עדות מסוימת ממחקרים תצפיתיים, שרמות נמוכות מאוד של כולסטרול יכולות בעצם להעלות את הסיכון לשבץ המורגי.

על מנת לענות על שאלות אלה, החוקרים ניתחו מידע מ-10,001 נבדקים, שהשתתפו במחקר TNT, ואשר חולקו רנדומאלית לקבל atorvastatin במינון של 10 או 80 mg ליום לחציון של 4.9 שנים.

הממצא העיקרי של מחקר TNT, שדווח קודם הוא, שטיפול עם מינון גבוה של atorvastatin מוריד את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים מג’ורים ב-22%. הניתוח הנוכחי מצא כי המינון הגבוה מוריד את הסיכון לאירועים צרברווסקולרים ב-23% ואת הסיכון לשבץ ב-25% (p < 0.05 עברו שניהם).

עבור כל ירידה של  1 mg/dl ברמת LDL כולסטרול, שהושגה בעזרת הטיפול, הסיכונים היחסיים של אירועים צרברווסקולרים ושבץ ירדו ב-0.6% וב-0.5% בהתאמה.

השכיחות של שבץ המורגי לא השתנתה משמעותית בין קבוצות הטיפול או בין האחוזונים של LDL כולסטרול.

החוקרים מסכמים ואומרים כי הירידה באירועים צרברווסקולרים ובשבץ, ללא עליה בשכיחות השבץ ההמורגי, מספקת סיבה נוספת לטיפול בחולים קורונרים בצורה יותר אגרסיבית.

J Am Coll Cardiol 2006;48:1793-1799

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה