האם ICD אכן יעיל כפי שנהוג לחשוב?

רוב החולים עם implantable cardiac defibrillator (ICD) עדיין מתים בסופו של דבר מוות איטי כתוצאה מאי ספיקת לב- כך עולה מנתונים חדשים ממשרד הרישום הצרפתי.

באופן מצער, סקר שנעשה לאחרונה הראה, כי חולי אי ספיקת לב נוטים להעריך יתר על המידה את יכולתם של קוצבי הלב להציל חיים, ורובם טוענים כי לא יוותרו על הקוצב גם יהיו חולים סופניים.

תוצאות הסקר והרישום הרפואי הוצגו לאחרונה בכינוס המדעי של ה- American Heart Association.

לדברי החוקרים, תוצאות המחקר מראות, כי אי ספיקת לב היא עדיין הסיבה העיקרית לתמותה בחולי ICD, וכי רק הזמן יגיד אם תוספת של cardiac resynchronization therapy (CRT) ל-ICD אכן מפחיתה תמותה.

CRT עם ICD– תקווה לעתיד

במסגרת המחקר איתרו החוקרים 2418 חולים שהושתל אצלם ICD מסיבות שונות ב-22 מרכזים רפואיים בצרפת בשנים 2001-2003, ועקבו אחריהם בשנת 2005.

247 חולים מתו: 115 מתוכם (37.5%) מתו כתוצאה מאי ספיקת לב, ו-24 (13%)- מדום לב. סיבות אחרות לתמותה כללו הפרעות קצב קטלניות (6%), סרטן (11%), שוק ספטי (6.9%) וסיבוכים מפרוצדורות של השתלת לב (4.6%).

אי ספיקת לב ודום לב ללא הפרעות קצב קטלניות עדיין מהווים את הסיבה הראשונה לתמותה במושתלי ICD, ללא קשר לסיבה שהביאה להשתלת הקוצב.

התקווה כיום הינה, שהשימוש הגובר ב- CRT יחד עם ICD יפחית את שיעורי התמותה, בכך שיצמצם את מספר מקרי המוות עקב אי ספיקת לב. ידוע כי CRT בשילוב עם ICD משפר תסמינים בכשליש מהחולים, אך עדיין אין נתונים האם שניהם יחד משפרים שיעורי תמותה בהשוואה ל-ICD לבדו.

תקשורת טובה היא המפתח

במטרה לקבוע את תפיסת החולים לגבי יתרון ההישרדות ב-ICD, ערכו החוקרים סקר בקרב 104 חולי אי ספיקת לב, ש- 67 מתוכם היו לאחר השתלת ICD.

רוב החולים (77%) סברו, כי ICD יציל 50 מתוך 100 חולים, כאשר הערך האמיתי, כפי שעלה ממחקר SCD-HeFT עמד על 7-8 מתוך 100. גם עם ICD שהושתל במקום, 29-30 חולים ל-100 מתו כעבור 5 שנות מעקב ב- SCD-HeFT, רובם עקב אי ספיקת לב.

לא נצפו הבדלים בהישרדות בין חולים עם תסמינים קלים ובין אלה שסבלו מתסמינים קשים של אי ספיקת לב, או בין חולים עם וללא ICD. אולם, חולים עם ICD היו בטוחים יותר כי המכשיר יציל את חייהם בהשוואה לחולים ללא ICD (67% לעומת 16%).

בזמן ש- ICDs מהווים התקדמות דרמטית בשיפור ההישרדות ומספקים בטחון לחולים שחוו בעבר הפרעת קצב מסכנת חיים, על הרופאים לתקשר טוב יותר עם חולי אי ספיקת לב בנוגע לסבירות הנמוכה של הצלת חיים הודות לשוק מה-ICD בחולים שלא סבלו בעבר מהפרעות קצב.

רופאים יכולים ללמוד כיצד להודיע בשורה מרה

במסגרת הסקר נשאלו המשתתפים מה יעשו אם יעמדו מול האפשרות של מחלה סופנית. 39% מהמשתתפים ענו כי לא יוותרו על הקוצב, 55% אמרו כי ישאירו את ה-ICD גם אם יהיו גוססים ויקבלו שוקים חשמליים על בסיס יומי, 70% ישאירו אותו גם אם יגססו מסרטן, ו-100% ענו כי ישאירו אותו גם אם יתקשו לנשום.

לדברי החוקרים, ההודעה על בשורה מרה הינה היבט חשוב  בתפקיד הרופא, שלעיתים קרובות אינו מוערך כראוי, אך ניתן ללמוד כיצד לעשותו נכון.

הערת מערכת: לאחרונה הצגנו כאן במסגרת אתר האיגוד הקרדיולוגי מס’ הרצאות  מתוך כנס הפרעות קצב אשר עסקו בנושא זה. נא להקליק כאן לעיון בדיווח זה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה