ה- FDA אישר את השימוש ב- quetiapine (סרוקוואל) גם לטיפול בשלב הדיכאוני של מחלת מאניה-דפרסיה

סרוקוואל (quetiapine) תרופה לטיפול במחלת מאניה-דפרסיה ובסכיזופרניה של חברת “אסטרה זנקה” המשווקת בארץ ע”י “טבע” אושרה ע”י FDA לטיפול בשלב הדיכאוני של מחלת מאניה דפרסיה, זאת בנוסף לאישור הקיים לטיפול בשלב המאני של המחלה, וכן במחלת הסכיזופרניה.

סרוקוואל היא התרופה הראשונה והיחידה בעולם שאושרה בארה”ב לטיפול גם בשלב המאני (המתבטא בפעילות פיזית מופרזת והתרוממות רוח קיצונית) וגם בשלב הדיכאוני של מחלת המאניה-דיפרסיה.

אישור ה- FDA לטיפול גם בשלב הדיכאוני ניתן בעקבות תוצאות שני מחקרים (בולדר 1 + בולדר 2 – (Am J Psychiatry 2005; 162:13511360) , שהוכיחו את יעילות הסרוקוואל בטיפול במצב הדיכאוני כבר מהשבוע הראשון לטיפול.  שני המחקרים ביחד כללו 1045 חולים הסובלים ממאניה-דפרסיה, אשר חולקו באופן אקראי לטיפול של 8 שבועות בסרוקוואל או פלצבו. כאמור, התוצאות הראו שבקבוצת נוטלי הסרוקוואל ניכרה הקלה בסימפטומים הדיכאוניים כבר מהשבוע הראשון ומשך כל תקופת המחקר, בהשוואה לקבוצת הפלצבו.

שיעור המגיבים לטיפול שנמצא בקרב מטופלי הסרוקוואל (במינון יומי של 300 מ”ג או 600 מ”ג, לא היה הבדל בין המינונים ) היה 58% לעומת 36% מקבוצת הפלצבו. שיעור ההחלמה בקבוצת הטיפול הפעיל הגיע ל-53% לעומת 28% בקבוצת הבקרה.

9 מתוך 10 רכיבי תוצאות הטיפול השיגו שיפור מובהק גדול יותר בקבוצת הטיפול הפעילה לעומת קבוצת הבקרה. שיעורי הצלחת הטיפול במניה היה נמוך בשתי הקבוצות (כ-3%).

החוקרים מסיקים שטיפול מונותרפי באמצעות סרוקוואל בדיכאון ביפולארי הוא יעיל ובטוח.

פרופ’ ליאון גרינהאוס, פסיכיאטר בכיר המנהל את בתי החולים “כפר שאול” ו”איתנים” בירושלים: “האתגר של המטפל והמטופל במאניה-דפרסיה הוא להגיע לאיזון ולשמור עליו. האפשרות לטפל בתרופה אחת גם במאניה וגם בדפרסיה יכולה לעזור לחולים לדבוק בטיפול התרופתי וכך להגיע לתוצאות טובות וממושכות יותר”

חברת “אסטרה זנקה” מדווחת כי בשנת 2005 היקף המכירות של הסרוקוואל, אשר מותווה גם לטיפול בסכיזופרניה, עמד על 2.8 מיליארד דולר. כיום החברה משקיעה משאבים במחקר על השימוש בסרוקוואל לטיפול בהפרעת דיכאון ובהפרעות חרדה. 

כ- 2% מהאוכלוסייה חולים במחלה הפסיכיאטרית החמורה שמתבטאת בהופעה לסירוגין של תקופות דיכאון ותקופות מאניה. החולים סובלים מהסימפטומים של המחלה בממוצע כמחצית ממשך חייהם, וכשני שליש מהתקופה הזאת הם סובלים מהשלב הדיכאוני של המחלה. ככל הנראה מדובר במחלה תורשתית. הליקוי הגנטי המדויק טרם אובחן. 

סרוקוואל כידוע היא תרופה אנטי-פסיכוטית בעלת יעילות גבוהה ופרופיל בטיחות וסבילות טוב מאוד. התרופה המשווקת בארץ למעלה משבע  שנים ואושרה עד כה לטיפול במחלת הסכיזופרניה ולטיפול במאניה המהווה חלק ממחלת מאניה-דיפרסיה. הסרוקוואל נכללת  בסל התרופות גם בהתווית הטיפול בדיכאון וגם בהתוויה של המאניה, כקו שני אחרי כשלון טיפול במייצבי מצב רוח כמו ליתיום או חומצת DVP.

מקור: דוברות טבע,   Am J Psychiatry 2005; 162:13511360

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה