הקשר בין מחלת עורקים פריפרית ותוצאות אנגיופלסטיקה קורונרית (J Am Coll Cardiol)

ממחקר חדש שפורסם בגליון 17 באוקטובר של Journal of the American College of Cardiology, עולה כי נוכחות מחלת עורקים פריפרית קשורה בסיכון מוגבר לתמותה ואוטם לבבי בעקבות PCI (Percutaneous Coronary Intervention).

עד 1 מכל 3 קשישים עם מחלת עורקים קורונרית סובל בנוסף ממחלת עורקים פריפרית. מחקרים קודמים קשרו בין מחלת עורקים פריפרית ותוצאות פחות טובות לאחר PCI, אך מחקרים שתמכו בהשערה זו כללו מדגמים קטנים, או שהיו מוגבלים למרכז אחד.

בכדי להתמודד עם המגבלות הללו, החוקרים ערכו ניתוח של התוצאות משמונה מחקרי PCI גדולים. ביחד, המחקרים כללו 19,867 חולים, כולל 1602 (8.1%) שאובחנו בעבר עם מחלת עורקים פריפרית.

החוקרים מצאו כי מחלת עורקים פריפרית לוותה בסיכון מוגבר לתמותה ואוטם לבבי לאחר PCI, בכל שלב למשך עד שנה אחת. לדוגמא, בתוך 7 ימים מ-PCI, שיעורי התמותה של חולים עם מחלת עורקים פריפרית עמדו על 1%, בהשוואה ל-0.4% בחולים ללא מחלת עורקים פריפרית (p<0.001). שיעורי MI המקבילים עמדו על 6.8% ו-5.6% (p=0.047). לאחר שנה, שיעורי התמותה עמדו על 5% בחולים עם מחלת עורקים פריפרית, יותר מפי 2 בהשוואה ל-2.1% בחולים ללא מחלת עורקים פריפרית p<0.001).

גם הסיכון לדימום מג’ורי היה גבוה יותר בחולים עם מחלת עורקים פריפרית, אך החוקרים לא מצאו קשר בעל משמעות סטטיסטית. ניתוח רב-משתנים אישר כי מחלת עורקים פריפרית הינה פקטור מנבא משמעותי לתמותה, ומעלה את הסיכון לתמותה לאחר שנה ב-46% (p=0.013).

לסיכום, החוקרים מאמינים כי המחקר מרחיב את תוצאות התצפיות שנערכו במחקרים פרוספקטיבים קודמים, ומאשר כי מחלת עורקים פריפרית היא פקטור מנבא בלתי-תלוי לתוצאות שליליות, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

J Am Coll Cardiol 2006;48:1567-1572.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה