סטטינים מפחיתים סיכון לשבץ ול-MI בחולים עם מחלה בעורקי הצוואר

סטטינים יעילים במניעת שבץ או MI בחולים הסובלים ממחלה קשה בעורקי הצוואר- כך עולה ממחקר חדש, שהוצג בפגישה השנתית של American College of Chest Physicians.

תוצאות המחקר מראות, כי כל החולים הסובלים ממחלה בעורקי הצוואר, ונמצאים בסיכון גבוה לאירוע נוסף צריכים לקבל טיפול בסטטינים, בין אם יש להם היפרכולסטרולמיה ובין אם לאו.

רבים הסובלים מהיפרכולסטרולמיה אינם מטופלים בסטטינים

במסגרת המחקר, 449 תיקים רפואיים של חולים עם מחלה בעורקי הצוואר נבדקו ע”י החוקרים. כל החולים חוו היצרות של עורק צווארי אחד או שניים, אך סירבו לעבור פתיחה של העורק או שלא היו מועמדים מתאימים לכך.

מתוך 449 החולים, 298 (66%) טופלו ע”י סטטינים. תקופת המעקב הממוצעת הייתה 26 חודשים בקבוצת הסטטינים, ו-21 חודשים בקבוצת הביקורת.

החוקרים זיהו היפרכולסטרולמיה בכל 298 החולים שטופלו בסטטינים, וב-145 מתוך 151 (96%) החולים שלא טופלו בסטטינים.

היארעות של שבץ חדש, MI חדש, או מוות בחולים המטופלים בסטטינים הייתה 15% בהשוואה ל- 68% בחולים שלא קיבלו טיפול זה (0.001>P).

גורמי סיכון בלתי תלויים להתפתחות שבץ חדש, MI חדש או מוות כללו שימוש בסטטינים, סוכרת, ואירועים קודמים. באופן מפתיע, כולסטרול לא היה גורם סיכון בלתי תלוי.

יש לטפל בחולים בסיכון גבוה, גם אם הכולסטרול תקין

עפ”י תוצאות המחקר, יש לטפל אגרסיבית בחולים אלו, גם אם רמת הכולסטרול שלהם תקינה. חולים שנמצאים בסיכון גבוה במיוחד הינם סוכרתיים וכאלה שחוו בעבר TIA, MI או שבץ. לדברי החוקרים, אין להתחיל טיפול בסטטינים בהתבסס על רמות הכולסטרול, אלא יש להתחילו באופן בלתי תלוי.

החוקרים מאמינים, כי חלק מיתרונות הסטטינים באוכלוסיה זאת אינם תלויים בהשפעתם על הורדת רמת הכולסטרול. השפעות אחרות שלהם כמו היותם נוגדי-דלקת, נוגדי-חמצון, וכן השפעתם החיובית על התפקוד האנדותליאלי יכולות גם הן לשחק תפקיד.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה