השוואה בין Primary PCI וטיפול טרומבוליטי

מחקר חדש שכלל למעלה מ-26,000 חולי STEMI בשבדיה, מצא כי Primary PCI מלווה בירידה בשיעורי התמותה בטווח הקצר ובטווח הארוך, ירידה בשכיחות אוטם חוזר, ובמשך השהות בבית החולים, בהשוואה לטיפול טרומבוליטי. תוצאות המחקר מצטרפות לאלו ממחקרים רנדומליים קודמים שהוכיחו כי PCI עדיף על טיפול טרומבוליטי. המחקר הנוכחי הוא המחקר הגדול הראשון, שהשווה בין Primary PCI ובין טיפול טרומבוליטי, ומצא כי Primary PCI מלווה בתוצאות טובות יותר.

לדברי החוקרים, Primary PCI הוא טיפול הבחירה במקרים של STEMI, כאשר זמין. טיפול טרומבוליטי עשוי לספק אלטרנטיבה בעלת תוצאות דומות רק אם ניתן בתוך שעתיים מהופעת התסמינים, כאשר דרושות למעלה מ-4 שעות לביצוע PCI.

מהמצאים עולה כי הזמן הנוסף הדרוש לביצוע PCI, בהשוואה לטיפול טרומבוליטי (המוכר כ-PCI Delay)  עשוי להיות ארוך יותר באופן משמעותי מכפי שסברו בעבר, אך עדיין קיים יתרון לטיפול PCI. בעבר האמינו כי PCI Delay היה חייב להיות פחות מ-90 דקות על-מנת שתהיה עדיפות לטיפול PCI, למרות שאין מספיק נתונים התומכים בגישה זו. אבל מתוצאות המחקר הנוכחי ומחקרים קודמים עולה כי מדובר בסדר גודל של 4-5 שעות, והמחקר הנוכחי היה גדול פי 3 מהמטה-אנליזה הגדולה ביותר של מחקרים קודמים.

החוקרים מדגישים כי במחקר הנוכחי, שיעורי התמותה של חולים שקיבלו טיפול בתוך 4 שעות מהופעת התסמינים, עמדו על 9.5% תחת טיפול טרומבוליטי, לעומת 6.5% בעקבות PCI. נדרש עיכוב של 5 שעות בכדי ששיעורי התמותה בעקבות PCI יגיעו ל-9.5%. בעבר לא הצליחו לקבוע בדיוק את נקודת הזמן המקסימלית של עיכוב טיפול PCI, אך לאור המדגם הגדול במחקר הנוכחי, ניתן היה לקבל הערכה מדויקת יותר.

ממטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה, עולות תוצאות דומות רק לאחר עיכוב של 6 שעות מהופעת התסמינים ועד הטיפול, היו שיעורי התמותה לאחר 30 יום גבוהים יותר בעקבות טיפול PCI, בהשוואה לטיפול טרומבוליטי. לאור ממצאי המחקר הנוכחי, ביחד עם ממצאי המטה-אנליזה, החוקרים מאמינים כי הנושא ברור וסגור. Primary PCI עדיף גם כאשר הטיפול ניתן 4 שעות לאחר הופעת התסמינים. מסיבה זו, הם סבורים כי באזורים מאוכלסים, בהם ניתן להגיע למרכז המבצע PCI בתוך שעתיים, אין עוד מקום לטיפול טרומבוליטי.

החוקרים השוו את תוצאות Primary PCI עם תוצאות טיפול טרומבוליטי לפני ההגעה לבית החולים, ובבית החולים, בחולי STEMI, שלקחו חלק ב-RIKS-HIA (Register of Information and Knowledge about Swedish Heart Intensive Care Admissions) בין 1999-2004 . במרשם נכללו כל החולים שאושפזו ב-75 בתי חולים עם יחידות טיפול קורונריות בשבדיה. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 26,205 חולי STEMI, שקיבלו טיפול רה-פרפוזיה בתוך 15 שעות מהופעת התסמינים. מהם, 7084 עברו Primary PCI, 3078 קיבלו טיפול טרומבוליטי לפני ההגעה לבית החולים, 16,043 קיבלו טיפול טרומבוליטי בבית החולים.

מהתוצאות עולה כי לאחר תיקנון לגיל ומחלות נלוות, טיפול טרומבוליטי לפני ההגעה לבית החולים לווה בתוצאות טובות יותר מטיפול טרומבוליטי בבית החולים, אך Primary PCI לווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר, שיעורים נמוכים יותר של אוטם חוזר, ושהות קצרה יותר בבית החולים, בהשוואה לטיפול טרומבוליטי לפני ההגעה לבית החולים ובבית החולים.

החוקרים מוסיפים כי עיכוב בטיפול, של שעתיים או יותר לאחר הופעת תסמיני כאבי חזה, לווה בעליה חדה בשיעורי התמותה בקרב החולים שקיבלו טיפול טרומבוליטי, אך עליה הרבה פחות בולטת בעקבות טיפול Primary PCI.

החוקרים מציינים כי המחקר סיפק נתונים אודות אוכלוסיה גדולה של חולים עם STEMI, מכלל הגילאים, שקיבלו מגוון טיפולי רה-פרפוזיה, מכל בתי החולים במדינה אחת, עם מעקב ארוך טווח מלא בנושא התחלואה והתמותה.

החוקרים מסכימים עם הטענה לפיה מחקר תצפיתי אינו חזק דיו להוכחת עדיפות טיפולים ספציפיים, בהשוואה למחקרים רנדומליים או מטה-אנליזה של מחקרים רנדומליים. אולם, הם מדגישים כי מספר החולים בקבוצת Primary PCI היה גדול פי 2, ומספר החולים בקבוצת הטיפול הטרומבוליטי בבית החולים היה גדול פי 4, בהשוואה למטה-אנליזה האחרונה שהשוותה בין שני הטיפולים.

יתרה מזאת, זהו המחקר הראשון שהשווה בין Primary PCI ובין Prehospital Thrombolysis בצורה ראויה, מאחר שמאגר הנתונים כלל מספר חולים גדול פי 7, בהשוואה למחקר הרנדומלי היחידי, ומספר חולים גדול פי 17, בהשוואה למחקר צרפתי.

בדומה למחקרים קודמים, המחקר הנוכחי מצא כי יעילות כלל טיפולי רה-פרפוזיה תלויה במשך הזמן עד לטיפול, אך כי הירידה בתועלת הטיפול בעקבות השהיה במתן הטיפול הינה פחות בולטת, ומופיעה מאוחר יותר בעקבות טיפול PCI, בהשוואה לטיפול טרומבוליטי. מסיבה זו, היתרונות היחסיים מבחינת שיעורי התמותה בעקבות Primary PCI, עשויים להגיע ל-20% במהלך השעות הראשונות, אך עולים ל-35% לאחר 4-7 שעות מהופעת התסמינים.

כמו כן, החוקרים מוסיפים כי בניגוד לשני המחקרים הצרפתיים, CAPTIM ו-USIC 2000 Registry, במחקר השבדי הנוכחי, בחולים שקיבלו טיפול זמן קצר מאוד לאחר הופעת התסמינים, טיפול Primary PCI לווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר, בהשוואה לטיפול טרומבוליטי. החוקרים משערים כי הדבר עשוי לנבוע מהעובדה שעוצמת המחקרים הצרפתיים היתה נמוכה, והם בוצעו בשנים 1997 ו-2000, כאשר תוצאות טיפולי Primary PCI היו פחות טובות.

לסיכום, המחקר הנוכחי מעיד בבירור על עדיפות Primary PCI לטיפול במקרי STEMI.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה