תגובת סטודנטים לרפואה להתנסותם במחלקת אונקולוגיה (הרפואה)

הצורך בהעמקת ההתנסות של סטודנטים לרפואה במחלקות האונקולוגיות הביא בשנת 2003 את הפקולטה לרפואה ע”ש סאקלר באוניברסיטת ת”א לכלול במסגרת תכנית הלימודים בשנה השישית קלרקשיפ קצר בן שבוע באונקולוגיה.  מטרת ההתנסות לחשוף את הסטודנטים למגוון מחלות סרטן וסוגי טיפול שונים וללמוד על הגישה הכוללנית לחולה ולבני משפחתו מצד הצוות הרב-מקצועי. ההתנסות נערכה באחד מארבעת המרכזים הרפואיים המסונפים לפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת”א שיבא, סוראסקי, רבין ואסף הרופא.

מחקר שנערך לאחרונה נועד לבחון את תגובות הסטודנטים להתנסויות במחלקות האונקולוגיות, בכדי ללמוד על תרומת הקלרקשיפ להכשרת הסטודנטים ולמצוא דרכים לשפר את ההתנסות.

החוקרים הכינו שאלון שהופץ ל-83 סטודנטים עם סיום הקלרקשיפ. 87% מהסטודנטים השיבו על השאלון, מהם 55% הן נשים. תשובות הסטודנטים סוכמו בשיטות כמותיות ואיכותיות.

מהתוצאות עולה כי הסטודנטים האמינו שההתנסות הביאה לשינוי בגישתם לחולי סרטן כתוצאה מהידע שרכשו והחשיפה לשיטות טיפול שונות במחלות ובחולים (75% מהמשיבים). למעלה מ-50% מהמשיבים הדגישו את החשיפה להיבטים שביחסי רופא-חולה ואת העבודה המשותפת של הצוות הרב-מקצועי.

לאור כל אלו, 70% מהמשיבים ראו את האונקולוג באור שונה מרופאים בהתמחויות אחרות.

ההתנסות הקלינית הקצרה נטעה תחושה אופטימית יותר בקרב הסטודנטים לרפואה בכל הקשור לסיכויי הריפוי והפרוגנוזה של החולים. 25% מהסטודנטים הביעו את רצונם להשתלב בתחום אונקולוגיה בעתיד.

החוקרים זיהו גם הבדלים בין המינים בעוד שנשים הציבו דגש רב יותר על ההיבטים ההתנהגותיים באונקולוגיה, הגברים התמקדו יותר בידע ובטכנולוגיות אליהם נחשפו.

החוקרים לא מצאו קשר עם שכיחות מחלות סרטן במשפחה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי עם העליה בצורך בהעמקת היחסים שבין הרופא והחולה ובני משפחתו, בייחוד לנוכח מחלות ממושכות ובעיות בריאותיות, המחלקות האונקולוגיות משמשות מסגרת מיוחדת, המתאימה לחנך את הסטודנטים בכיוונים אלו. הסטודנטים מצידם תמכו בגישה זו ואף הביעו את העדפתם לחשיפה רחבה יותר לרפואה פליאטיבית וטיפול בכאב, ודגש רב יותר על העבודה הקלינית ופחות על התחום הדידקטי.  

Harefuah. 2006 Jan;145(1):32-5, 78

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה