בספרות קיים מידע רב לפיו ניתן ללמד ולהקנות כישורי תקשורת ברפואה באמצעות לימודים ואימון. עדויות רבות חושפות גם כי מאפיינים דוגמאת מין, גיל, שפה ויחסי הסטודנטים משפיעים על כישורי התקשורת.
מחקר חדש בדק את המאפיינים, הגישות ולימודי כישורי תקשורת קודמים של מתמחים בכדי לקבוע את הקשר של כל אחד מהם עם יחסי תקשורת רופא-חולה. כמו כן, נבדק הקשר בין כישורי הקשורת והידע הקליני (ביו-רפואי ואתיקה), מאחר שמעט מאוד מחקרים נערכו בנושא.
במחקר נכללו 78 מתמחים בשנה הראשונה והשניה מכל המחלקות בבית הספר לרפואה דאלהאוזי בקנדה. המתמחים השתתפו בארבע בדיקות גופנית שצולמו בוידאו לבדיקת כישוריי תקשורת וידע רפואי. מגוון כלים שימשו לאסוף אינפורמציה ולהעריך את תפקודי המתמחים. שני מומחים העריכו את קלטות הוידאו.
החוקרים מצאו קשר משמעותי בין מאפייני המתמחים, לימודים קודמים בנושא תקשורת, ידע קליני ובין כישורי התקשורת. נשים, מתמחים צעירים, ומתמחים עם אנגלית כשפת אם השיגו תוצאות גבוהות יותר באופן משמעותי, כמו גם מתמחים עם לימודים קודמים של כישורי תקשורת. מין הרופאים היה המאפיין היחיד שנקשר באופן משמעותי לגישות הרופאים.
החוקרים מסכמים וכותבים כי מין, גיל וכישורי תקשורת קודמים קשורים בכישורי התקשורת של רופאים, ולמאפיינים אליהם השלכות על לימודי המתמחים. הקשר החיובי בין כישורי תקשורת וידע קליני הינו חשוב מאוד ויש מקום לערוך מחקרים נוספים בנושא.
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!