מתן תוספים של ויטמינים ומינרלים מעלה ספירת תאי CD4 בחולי HIV המטופלים ב-HAART (מתוך Acquired Immune Deficiency Syndrome)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Acquired Immune Deficiency Syndrome, עולה כי תוספים של ויטמינים ומינרלים (מיקרו-נוטריאנטים) מספקטרום רחב משפרים את הבנייה מחדש של מספר תאי CD4 בחולי HIV המטופלים ב-HAART. התערבות זו עשויה גם לשפר את הנוירופתיה שיכולה לקרות עם שימוש ב- stavudine או ב- didanosine.

הממצאים החדשים עקביים עם מחקרים קודמים המראים שיפור בתוצאות הקליניות של חולי HIV הלוקחים תחליפים של מיקרו-נוטריאנטים. במחקר אחד השימוש בתחליפים אלו היה קשור לירידה בתמותה ולדחייה של התקדמות המחלה.

במחקר הנוכחי השתתפו 40 חולי HIV, שפיתחו פולינוירופתיה סימטרית דיסטלית בעודם לוקחים טיפול HAART המבוסס על stavudine או על didanosine.

הנבדקים חולקו רנדומאלית לקבל פורמולה עם מיקרו-נוטריאנטים, שכללו יותר מ-30 ויטמינים ומינרלים, או לקבל פלצבו פעמיים ביום למשך 12 שבועות. כל 4 שבועות נעשו מדידות אימונולוגיות סטנדרטיות, מטבוליות וקליניות.

ספירת תאי CD4 בנבדקים המטופלים בתחליפים עלתה בממוצע ב-24% או ב-64 תאי CD4 פר מיקרו ליטר. בניגוד לכך, ספירת התאים בקבוצת הביקורת נשארה ללא שינוי.

HIV-1-RNA ירד בקבוצה, שלקחה תחליפים ועלה בקבוצת הביקורת, אך ההבדל היה לא משמעותי סטטיסטית.

יתכן כי מתן תחליפים משפר את ניקודי הנוירופתיות דרך הורדת הלחץ החימצוני. עדיין, בהשוואה לפלצבו השיפור לא היה משמעותי סטטיסטית.

לא ברור בדיוק איך תחליפי מיקרו-נוטריאנטים מעלים את ספירת תאי CD4. בהתבסס על מחקר קודם, ויטמינים B, C ו-E (שכולם נכללו בפורמולה הנוכחית ששימשה במחקר) שיפרו חיסון תאי. יתרה מכך, 3 מתוך האנטי אוקסינדטים שהיו בפורמולה הראו יתרונות בחולי HIV.

לדברי החוקרים, הממצאים שלהם תומכים בפוטנציאל של מתן תחליפים של מיקרו-נוטריאנטים עם ספקטרום רחב כטיפול אדג’ובנטי בשילוב עם תרופות HAART בכדי לספק לחולים עליה בריאה יותר בספירת תאי CD4 לאחר התחלת הטיפול האנטי רטרוויראלי.

J Acquir Immune Defic Syndr 2006;42:523-528

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה