חולים רבים רואים בצורת טיפול הומנית כחשובה מאוד, אך מעט מאוד ידוע באשר לאופן לימוד גישות והתנהגויות אלו בתנאים הקליניים. בכדי להשיב על שאלה זו, בחנו חוקרים כיצד מחנכים קליניים מצטיינים מקנים לתלמידיהם את הכישורים, הגישות וצורות ההתנהגות ההומניות.
החוקרים ערכו מחקר תצפיתי שכלל 12 מחנכים רפואיים שזכו להערכות מצוינות בכל הנוגע לטיפול הומני מצד מתמחים בשנת 2003 עד 2004 בארבעה בתי ספר לרפואה בארצות הברית (בית הספר לרפואה באוניברסיטת מיניסוטה, בית הספר לרפואה באוניברסיטת רוצ’סטר, אוניברסיטת אמורי ובית הספר לרפואה באוניברסיטת ביילור). לאחר כל מפגש, החוקרים תידרכו את המטופלים, התלמידים (מתמחים וסטודנטים לרפואה) ואת הרופאים המלמדים.
עיקר הלימוד של מחנכים קליניים נעשה בצורת דוגמא אישית. למרות שהם היו מודעים היטב לחשיבותם כמודל לחיקוי, הם בד”כ לא התיייחסו לממדים ההומניים בטיפול בצורה גלויה. למרות הנושאים המשותפים שזיהו החוקרים בכל הקשור לדוגמא אישית, לכל מחנך קליני היו את שיטות הלימוד הייחודיות שלו.
החוקרים מסכמים כי דוגמא אישית היא הצורה העיקרית בה מחנכים קליניים מצטיינים מלמדים את המתמחים את כל הקשור בהיבטים ההומניים של הטיפול הרפואי. למרות שמחנכים קליניים מפתחים שיטות וגישות לימוד ייחודיות, ניתן לאסוף את הנושאים המשותפים בכדי לפתח בעתיד שיטת לימוד מעט יותר מובנית.
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!