טיפול מיידי בסטטינים עשוי להפחית תמותה כתוצאה מתסמונת כלילית חריפה (מתוך European Heart Journal)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי מתן סטטינים בתוך 24 השעות הראשונות לאחר הופעת תסמונת כלילית חריפה (acute coronary syndrome) עם עליות מקטע ST מפחית את התמותה. המחקר פורסם בכתב העת האירופי ללב (the European Heart Journal).

לפיכך, החוקרים מציעים שטיפול בסטטין ייחל מוקדם ככל הניתן במטופלים אלה, וזאת ללא קשר לרמות הליפידים שלהם. ואולם, תוצאות המחקר מראות שהתועלת קרוב לוודאי אינה מושגת במטופלים עם תסמונת כלילית חריפה ללא עליות ST. 

החוקרים השוו את התוצאות שהתקבלו מנרשמים לסקר הלב האירופי ששרדו למשך 24 שעות לפחות. סך הכל נכללו 1426 מטופלים שהחלו לקבל טיפול בסטטין בפעם הראשונה במהלך 24 השעות הראשונות לאחר הקבלה לבית החולים בשל תסמונת כלילית חריפה, ו-6771 מטופלים שלא החלו טיפול בסטטין.

על פי הדיווח, התמותה בתוך 7 ימים הייתה 1.3% מתוך המטופלים עם תסמונת כלילית חריפה ללא עליות ST ו-2.8% מתוך המטופלים עם תסמונת כלילית חריפה עם עליות ST. שיעורי התמותה הנלווית בתוך 30 יום היו 3.2% ו-5.1%.

החוקרים זיהו שבקרב המטופלים שקיבלו טיפול מוקדם בסטטין, יחס הסיכון המותאם היה 0.34 בהשוואה לאלו שלא קיבלו סטטינים. ואולם, התועלת שזוהתה חלה רק על המטופלים עם תסמונת כלילית חריפה עם עליות ST.

החוקרים המליצו לערוך מחקרים פרוספקטיביים אקראיים לפני הכנת המלצות טיפוליות נוקשות. אף על פי כן, החוקרים עדיין סיכמו באומרם כי יש להתחיל טיפול בסטטין מוקדם ככל האפשר במטופלים שמתקבלים עם תסמונת כלילית חריפה עם עליות ST.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Eur Heart J 2006;27:1799-1804.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה