האם שונות גנטית קשורה ל-AMD ? (מתוך JAMA)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יולי של JAMA, עולה כי שילוב של שונות גנטית מסוימת, פקטורים דלקתיים ועישון מעלים משמעותית את הסיכון לניוון מקולרי הקשור לגיל (AMD).

AMD (Age-related macular degeneration) הוא הגורם הכי חשוב לאיבוד ראייה בלתי הפיך במבוגרים בעולם המערבי. כבר מזמן ידוע, שגורמים תורשתיים משחקים תפקיד ב-AMD, כמו כן, יש עדות הולכת וגדלה שדלקת היא מנגנון חשוב במחלה. מחקרים, שנערכו לאחרונה מראים, שיש קשר בין גן CFH (complement factor H), שהוא רגולטור של מסלול המשלים, ו-AMD.

ההשערה של החוקרים הייתה, שהאפקט של גן רגולטור זה יכולה להיות מסוכנת בעיקר באנשים, שבהם קסקדת המשלים מאוקטבת. החוקרים העריכו את הקשר בין גן CFH ובין AMD וחקרו את האפקט של עישון, מרקרי דלקת בסרום ושונות גנטית של CRP (C-reactive protein). במחקר השתתפו 5681 נבדקים בני 55 ומעלה, שנבדקו למוטציה CFH Y402H. מידע על עישון, על מרקרי דלקת בסרום ועל CRP נלקח בנקודת ההתחלה.

השכיחות של CFH Y402H הייתה 36.2%. בנקודת ההתחלה היו 2062 נבדקים (36.3%) עם כל סוג של AMD, כולל 78 (1.4%) עם AMD מאוחר. במהלך מעקב של 8 שנים, 1649 (35.5%) מתוך 4642 נבדקים התקדמו לשלב גבוה יותר של AMD, כולל 93 (5.6%) נבדקים, שפיתחו AMD מאוחר.

החוקרים מצאו, שגן CFH היה גורם סיכון עיקרי ל-AMD באוכלוסיה הכללית. הגן היה מעורב בכל השלבים של AMD החל משלבים מוקדמים כגון drusen (חומר שנבנה ברטינה של העין) ועד ל-AMD מאוחר הפוגע ביכולת הראיה. הסיכון עלה עם כל שלב של AMD. לפרטים, שהיו הומוזיגוטים למוטציה (היו להם שני עותקים זהים של המוטציה CFH Y402H באותו אתר בכרומוזום) היה סיכון גבוה פי 11 לפתח AMD מאוחר בהשוואה לאלה, שלא היו נשאים. לנבדקים הומוזיגוטים היה סיכון מצטבר של 48% לפתח AMD מאוחר עד גיל 95, בעוד שהסיכון לא עלה מעל ל-22% בפרטים שלא נשאו את המוטציה.

גורמים הידועים כמאקטבים את קסקדת המשלים שינו את הקשר בין CFH ל-AMD, לדוגמא, עישון העלה את הסיכון ל-AMD מאוחר פי 34, רמות CRP גבוהות בסרום העלו את הסיכון פי 28 ושקיעת דם מוחשת העלתה את הסיכון פי 20. בנוסף, החוקרים מצאו אינטראקציה חיובית בין CFH והגן של CRP ב-AMD, בעיקר בצורות של פרה דיספוזיציה גנטית לרמות גבוהות של CRP בסרום.

המידע מציע שמוטציית CFH Y402H יכולה להיות גורם סיבתי ביותר מ-50% מכלל מקרי AMD באוכלוסיה הכללית.

פרה דיספוזיציה גנטית לבעיה בתפקוד של CFH יכולה להיות חשובה כשמערכת המשלים מאוקטבת. הדבר מודגם על ידי האינטראקציה המשמעותית בין דלקת כרונית וגם בין דלקת אקוטית לבין CFH Y402H.

לסיכום, האפקט של CFH מושפע משמעותית על ידי פקטורים סביבתיים וגנטיים, שקובעים את התגובה הדלקתית ומאקטבים את מסלול המשלים.

JAMA. 2006;296:301-309

לידיעה ב-Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה