האם דיאטה עתירת שומן רווי פוגעת באפקט המגן של HDL? (מתוך J Am Coll Cardiol)

ממחקר חדש עולה כי הפעילות האנטי-דלקתית של HDL קטנה בעקבות צריכת שומן רווי, אך משתפרת עם צריכת חומצות שומן רב-בלתי-רוויות. הממצאים מכוונים לכך שייתכן והאפקט הלבבי המגן של HDL אינו תלוי רק ברמת HDL, אלא גם בהתנהגותו בגוף בתגובה לארוחות או גירויים אחרים.

לדברי החוקרים, מדובר בפעם הראשונה בה נראה כי התזונה עשויה להשפיע על אופי הפעילות של HDL תזונה משפיעה על רמת כולסטרול בצורותיו השונות, וכן על התנהגותם. החוקרים טוענים כי לא מדובר רק ברמת HDL, אלא גם ברמת פעילותו, או עד כמה הוא יכול לפעול היטב. ונראה כי תזונה עשירה בחומצות שומן רב-בלתי-רוויות או תזונה עתירת שומן רווי משפיעות מאוד על יעילותו.

במסגרת המחקר, 14 מבוגרים אכלו ארוחה עתירה בשומן רווי או חומצות שומן רב-בלתי-רוויות, ולאחריה ארוחה שניה, חודש מאוחר יותר, עשירה בסוגים אחרים של שומן מאלו שאכלו בארוחה הקודמת. שתי הארוחות היו זהות פרוסת עוגת גזר ומילקשייק, פרט לכך שארוחה אחת הוכנה באמצעות שמן מאכל Safflower (שומן רב-בלתי-רווי) והשניה באמצעות שמן קוקוס (שומן רווי). כל הארוחות הוכנו בצורה כזו שכל משתתף צרך 1 גרם של שומן לכל ק”ג משקל גוף.

מהתוצאות עולה כי לאחר שתי הארוחות נרשמה עליה ברמות טריגליצרידים, אינסולין ו-nonesterified fatty acids,  אך עם רמות HDL שנבדקו 6 שעות לאחר הארוחה העתירה בשומן רווי זוהתה גם עליה בהתבטאות Adhesion Molecule 1 Intracellular ו-Vascular Cell Adhesion Molecule-1 על פני תאי אנדותל, שניהם מרקרים לדלקת. בניגוד לכך, מבדיקת רמות HDL 6 שעות לאחר הארוחה העתירה בשומן רב-בלתי-רווי, זוהו רמות ביטוי נמוכות באופן משמעותי של שתי המולקולות.

תהליך דלקתי של תאי אנדותל הוא תהליך חשוב בהתפתחות טרשת עורקים, בעוד ש-HDL משחק תפקיד בויסות התהליך הדלקתי באנדותל. כמו כן, החוקרים זיהו עליה בזרימה המיקרווסקולרית לרמה גבוהה יותר במבוגרים שאכלו את הארוחה העתירה בשומן רב-בלתי-רווי, בעוד שההרחבה התלויה בזרימה ירדה בצורה משמעותית יותר בעקבות ארוחה עתירת שומן רווי.

החוקרים מציינים כי המשתתפים במחקר היו בגילאי 18-40, ללא מחלת רקע קרדיווסקולרית. החוקרים אינם יודעים לקבוע אם תוצאות דומות יופיעו בנבדקים עם טרשת עורקים או גורמי סיכון אחרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ההשפעה האפשרית על פעילות HDL תעודד שוב מחקרים בנושא HDL. לטענתם, לאחר שהוכיחו כי כולסטרול טוב אינו פקטור קבוע וכי מדובר בגורם דינמי, נפתח תחום מחקר חדש באשר לגורמים המשפיעים על איכות HDL, האם סוגי פעילות גופנים שונים ישפיעו על יעילות HDL, מהי הדיאטה הטובה ביותר בהתאם ל-HDL, כיצד משפיעות תרופות מסוימות המצויות בשימוש על HDL.

כמעט כל המחקרים בנושא כולסטרול ושומן מבוצעים בנבדקים לאחר צום לילי. אלו החיים בארה”ב או אוסטרליה מבלים כמעט מחצית מחייהם בשלב Post-Absorptive (3-4 שעות לאחר ארוחה). עבודה זו מדגישה את הצורך לבחון את פעילות כולסטרול לא רק לאחר צום לילי, אלא לאחר ארוחה, על-מנת להבין טוב יותר את הקשר בין כולסטרול ובריאות הלב.

J Am Coll Cardiol. 2006;48:715-720.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה