NSAID מגבירים במעט את הסיכון להתקף לב (Eur Heart J)

ממחקר חדש עולה כי כל Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs (NSAID), אלו המעכבים את Cyclo-Oxygenase-2 (COX-2) ואלו שאינם-סלקטיבים, מעלים את הסיכון להתקף לב (MI).

תוצאות המחקר אינן תומכות בתפיסה לפיה הפעילות הסלקטיבית על אנזים COX בלבד משפיעה על תופעות הלוואי הקרדיווסקולריות של NSAID, לפחות בנוגע ל-MI.

מידע מצטבר באשר לסיכונים הקרדיווסקולרים הקשורים במעכבי COX-2 עוררו ספקות באשר לבטיחות NSAID לא-סלקטיביים. מחקרים קודמים לא היו חזקים דיו להערכת אירועים נדירים, דוגמאת MI, ומחקרים תצפיתיים העלו תוצאות לא-עקביות.

החוקרים בחנו את הנתונים בקרב 33,309 חולים שפיתחו MI ראשון בין שנת 2000 ו-2003.

להם התאימו החוקרים 138,949 ביקורות עם התאמה בגיל, מין, ואזור בית החולים.

תרופות ממשפחת NSAID שנכללו במחקר כללו NSAID קונבנציונאליים (Diclofenac, Ibuprofen, Indomethacin, Ketoprofen, Naproxen, Mefanemic Acid, Piroxicam, Tenoxicam, Tolfenamic Acid, Aceclofen, Tiaprofenic Acid), NSAID סמי-סלקטיביים (Etodolac, Nabumetone, Nimesulide, Meloxicam) ומעכבי COX-2 (Rofecoxib, Celecoxib, Valdecoxib , Etoricoxib).

החוקרים מצאו כי קיים קשר בין Odds Ratio המתוקנן וטיפול נוכחי בכל אחת מהתרופות, לאחר תיקנון לתחלואות נלוות, טיפול הורמונלי ותרופות אחרות המורידות את הסיכון ל-MI.

החוקרים מצאו כי קיים קשר בין טיפול נוכחי בכל אחד מ-NSAID ובין Odds Ratio מתוקנן של 1.40. הסיכון ל-MI היה גבוה יותר באופן משמעותי תחת טיפול בכל אחד מסוגי NSAID, עם Odds Ratio מתוקנן בטווח שבין 1.3-1.5.

לדברי החוקרים, גיל ומין לא השפיעו על הסיכון ל-MI באף אחד מסוגי NSAID. עם זאת, בחולים בני 76 ומעלה בלבד נמצא סיכון מוגבר באופן משמעותי תחת טיפול ב-Indomethacin, Diclofenac, Naproxen, Nimesulide, או Rofecoxib.

למרות שהסיכון היה מוגבר בלא תלות במשך הטיפול, החוקרים טוענים כי הוא היה נמוך באופן משמעותי בהשוואה לסיכון לתופעות חמורות במערכת העיכול העליונה.

עם זאת, גם אם העליה בסיכון היתה מתונה, כל סיכון לתופעת לוואי חמורה הוא חשוב ברמת האכלוסיה אם התרופה אינה מצילת חיים ומצויה בשימוש נרחב, דוגמאת NSAID.

במאמר מערכת נכתב כי מדובר במחקר מקרה-ביקורת הגדול ביותר לבדיקת השפעות NSAID עד היום, מאחר שמחקרים אחרים העלו תוצאות שונות, וחלק מהחוקרים שיערו כי NSAID מגנים על הלב, יש מקום במחקר רנדומלי גדול. מסיבה זו, החוקרים החלו במחקר פרוספקטיבי חדש להערכת בטיחות Celecoxib, Ibuprofen ו-Naproxen בקרב 20,000 חולים עם ארתריטיס, בין אם מחלה קרדיווסקולרית או בסיכון גבוה.

Eur Heart J 2006;27:1635-1636,1657-1663.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה