השוואת יעילות דיאטות מסחריות שונות (BMJ)

ממחקר חדש עולה כי דיאטות מסחריות שונות כולן בעלות יעילות דומה לאחר חצי שנה, ואלו עם תמיכה יעילות יותר לאחר 12 חודשים. המשתתפים במחקר הצטלמו לתכנית במסגרת סדרה של BBC.

מרבית המבוגרים בארה”ב יחליטו על דיאטה בשלב מסוים, והמגמה דומה בבריטניה. שיעורי ההצלחה לטווח הרחוק גרועים, כאשר החולים עולים בחזרה 50% מהמשקל שירדו תוך שנה. למרות שדיאטות מסחריות מגוון אפשרויות רחב, אין נתונים רבים אודות יעילותן.

המחקר השווה 4 דיאטות מסחריות פופולוריות עם קבוצת ביקורת. הדיאטות היו Slim-Fast, שומרי משקל (איזון אנרגיה עם מפגש קבוצתי שבועי), הדיאטה החדשה של ד”ר אטקינס (דיאטה דלת פחמימות) ו-Rosemary Conley (דיאטה דלת-שומן עם פעילות גופנית קבוצתית שבועית). המדדים העיקריים היו שינויים במשקל ובשומן הגוף לאחר חצי שנה.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, כל הדיאטות היו קשורות בירידה משמעותית בשומן גוף ובמשקל תוך חצי שנה, אך התוצאות בין 4 הקבוצות לא היו שונות באופן משמעותי זו מזו. מניתוח התוצאות עולה כי הירידה הממוצעת במשקל היתה 5.9 ק”ד, ואיבוד השומן הממוצע היה 4.4 ק”ג במהלך 6 חודשים. למרות שדיאטת אטקינס הביאה לירידה גדולה יותר באופן משמעותי במהלך 4 השבועות הראשונים, יעילותה היתה דומה לדיאטות האחרות בזמן סיום המחקר.

לאחר 12 חודשים, רק 58 (45%) מהמשתתפים שמרו על הדיאטה (9 לאטקינס, 20 לשומרי משקל, 9 לסלים-פאסט ו-20 ל-Rosemary Conley). מספר גדול יותר של משתתפים בתכניות ללא-תמיכה (אטקינס וסלים-פאסט) פרש בהשוואה לתכניות עם תמיכה (P=0.04), והעליה במשקל לאחר חצי השנה הראשונה היתה גבוהה יותר בתכניות ללא-תמיכה. כל הדיאטות הביאו לירידה במשקל של 10% בעלת משמעות קלינית לאחר 12 חודשים במשתתפים ששמרו על הדיאטה האורגינלית.

ניתן להשיג ירידה במשקל בעלת משמעות קלינית, ואיבוד שומן, ע”י דיאטות מסחריות, שימולאו לאורך תקופה משמעותית. בהתחשב במשאבים לשמירה על משקל העומדים לרשות NHS (National Health System), רופאים צריכים לדון עם החולים על התכניות היעילות הקיימות.

מגבלות המחקר כללות היענות וריאבילית עם כל משטר דיאטה, מספר משתתפים קטן, והשפעה של העניין התקשורתי על המוטיבציה להשגת משקל המטרה וציפיות המשתתפים.

במאמר מערכת דנו בנושא העלויות של חלק מהדיאטות המסחריות, ושיעור ההיענות הנמוך לאחר שנה. המטרה הנצבת בפני חוקרים הבוחנים את נושא השמנת-יתר היא לקחת את המחקרים בנושא ירידה במשקל, בעיקר אלו הכוללים תכניות מסחריות ומימון פרטי, לשלב הבא ולהעריך את התוצאות הבריאותיות, נושא עלות-תועלת ושיטות חדשות לשיפור היצמדות ושמירה על הדיאטה.

BMJ. 2006;292:1309-1314

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה