TURP אינו משפיע על הפעילות המינית או תפקודי זיקפה 12 שנים לאחר הניתוח (מתוך הכנס השנתי של AUA)

מחקר חדש שבחן את ההשפעות לטווח הרחוק של Transurethral Resection of the Prostate (TURP), מצא כי הטיפול אינו משפיע על הפעילות המינית, החוקרים מציינים כי במרבית המקרים הפרעות בתפקודי זיקפה מופיעים קודם לניתוח, ולא בעקבותיו. בנוסף, מהממצאים עולה כי הפעילות המינית נשמרת למשך עד 12 שנים מהפרודצורה.

במחקר העריכו את התגובות הן מהמטופלים והן מבנות זוגם. הכללת בנות הזוג של המטופלים סייעה לאשרר את דברי המטופלים.

כאשר המחקר החל בשנת 1993, רווחו שמועות לפיהן TURP עלול לגרום להפרעות בתפקודי זיקפה, מסיבה זו, המחקר בחן את ההשפעות של TURP לטווח הרחוק. עם זאת, באותו זמן, לא היה כלי מהימן לבדוק את הפרמטרים של תפקוד מיני, דוגמאת אורגזמה, שעשויים להיות מושפעים מ-TURP.

במחקר השתתפו 1280 נבדקים, עם תסמיני במערכת השתן התחתונה. תקופת המעקב ארכה 12 שנים, והתייחסה לפעילות המינית לפני ולאחר הניתוח. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 68 (בטווח בין 49-88).

לפני הניתוח, המשתתפים מילאו שאלון עצמי באשר להתעניינותם ביחסי מין ופעילות מינית. השאלון כלל 4 שאלות פשוטות באשר לעניין במין, היקף הפעילות המינית, יכולת זיקפה, ואיכות הזיקפה. המשתתפים ובנות זוגם השלימו את השאלונים 3 חודשים, 6 חודשים, 6 שנים ו-12 שנים לאחר הניתוח.

120 מהמשתתפים (43%) היו פעילים מינית לפני TURP, לאחר 6 חודשים, 73 גברים שהשלימו את השאלון עצמי דיווחו כי הם פעילים מינית לאחר TURP. בנוסף, 17% מהגברים עם הפרעה בתפקוד מיני שהיתה קיימת עוד לפני הניתוח, דיווחו על שיפור בתפקודהמיני 6 חודשים לאחר הניתוח.

מבין 73 הגברים שהיו פעילים מינית לאחר חצי שנה, 47 השלימו את המעקב לאחר 6 שנים, וכשני שליש היו עדיין פעילים מינית. לאחר 12 שנים,38 (31%) היו עדיין פעילים מינית.

החוקרים מאמינים כי הממצאים הללו סותרים את התחושה הרווחת בקרב רופאים רבים לפיה TURP פוגעת בתפקוד המיני. לדבריהם, הממצאים מעודדים בעיקר מאחר שהמשתתפים במחקר היו קשישים. הגיל הממוצע עמד על 68 בתחילת המחקר, והם הופתעו מהאחוז הגבוה של אנשים שהיו עדיין פעילים מינית 12 שנים לאחר TURP.

בהתייחסות למחקר נאמר כי למרות שהממצאים מעודדים, ייתכן שהדרך בה נבחנה הפעילות המינית אינה מייצגת את התמונה הכוללת. כיום קיימים כלים אמינים יותר להערכת איכות חיים ותפקוד מיני, דוגמאת תפקודי אורגזמה, שלא נבחנו במחקר, שככל הנראה נפגעים לאחר TURP. מצד שני, המחקר מדד את ההפרעות בזיקפה, והחוקרים מצפים לשיפור במדדים אלו בעקבות רזולציה של LUTS (Lower Urinary Tract Symptoms) עם TURP.

עם זאת, מדובר במחקר שעקב אחר המטופלים במשך 12 שנים, לכן, עבור תקופת הזמן הזו, המחקר מספק ראיה כי TURP אינו משפיע על הפרעה בתפקודי זיקפה.

ניתוח נוסף במסגרת אותו מחקר, הראה כי איכות החיים והשיפור במדד התסמינים נשמרו לאחר TURP. הניתוח מצא כי 82% מהמשתתפים שעברו TURP השיגו שיפור מדדים ובקצב הזרימה 6 חודשים ו-6 שנים לאחר הניתוח.

שביעות הרצון של המטופלים נשמרה בנוכחות שיפור אוביקטיבי וסוביקטיבי עד 12 שנים לאחר הניתוח.

AUA 2006 Annual Meeting: Abstracts 1514 and 1427. Presented May 24, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה