האם שימוש ב-shave biopsy משפיע בצורה שלילית על קבלת ההחלטות הטיפוליות במלנומה? (מתוך SSO)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה, כי למרות ש-shave biopsies מבוצעות לעיתים קרובות בניסיון להסיר את המלנומה כולה, excisional biopsy היא השיטה העדיפה לביצוע הביופסיה. המחקר הוצג בכנס השנתי של החוג לאונקולוגיה כירורגית.

בראיון שנערך עימו לאחרונה מסר העומד בראש המחקר, כי excisional biopsy צריכה להוות את השיטה הסטנדרטית. במידה ומבצעים shave biopsy, יש לבצע ביופסיה עבה הרבה יותר.

המחקר בחן 223 מקרים של מלנומה ראשונית, עבורם ידוע באיזו שיטה נלקחה הביופסיה. שוליים מהביופסיות הוצגו בדו”ח הפתולוגי או נבחנו מסליידים של דגימות (specimen slides).

מתוך המקרים שנבחנו, 51 מהמטופלים עברו excisional biopsy, 44 מהמטופלים עברו punch biopsy, ו-128 מהמטופלים עברו shave biopsy.

למרות ש- shave biopsyנמצאה כשיטה השכיחה ביותר, היא נמצאה גם כשיטה שבה נמצא האחוז הגבוה ביותר של שוליים עמוקים (יותר מ-1 מ”מ) חיוביים, 22%, ואחוז גבוה של שוליים חיוביים כלשהם, 50%. 

בראיון הוסיף העומד בראש המחקר, כי הימצאותם של שוליים חיוביים, ובמיוחד הימצאותם של שוליים עמוקים חיוביים, באחוזים גבוהים כל כך מהדגימות שהושגו ב-shave biopsy,
פוגמים ביכולתה של טכניקה זו לקבוע בצורה ראויה את ה-stage של המטופלים, ומכאן פוגמים גם במתן המלצות טיפוליות הולמות.

בהשוואה לכך, שימוש בשיטת excisional biopsy העלתה את האחוז הקטן ביותר של שוליים חיוביים (16%) ואף מקרה של שוליים עמוקים חיוביים. שימוש ב-punch biopsy גם כן לא העלה אף מקרה של שוליים עמוקים חיוביים, אולם העלה את האחוז הגבוה ביותר של שוליים חיוביים כלשהם (68%).

החוקר הסביר בראיון, כי הימצאות גידול בשוליים של punch biopsies היא תוצאה צפוייה, כיוון ששימוש בשיטה זו נעשה לעיתים קרובות כדי לאבחן נגעים בעלי קוטר גדול.

העובי הממוצע של הביופסיה נמצא כ-3.19 מ”מ בשימוש ב-excisional biopsy, 3.58 מ”מ בשימוש ב-punch biopsy, ו-1.14 בשימוש ב- shave biopsy . ההבדלים בין השיטות נמצאו משמעותיים, כמו גם ההבדלים בין punch biopsy ל- shave biopsy.

החוקר ציין בסיום דבריו, כי העומק הממוצע שהתקבל בביצוע shave biopsy הוא דק הרבה יותר מידי.

לידיעה  המלאה ממדסקייפ   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה